Sneller mobiel internetten met nieuwe technologie

Datum nieuwsfeit: 05-09-2000
Libertel

SNELLER MOBIEL INTERNETTEN MET NIEUWE TECHNOLOGIE

Arcadis kiest voor Libertel

9/5/00SNELLER MOBIEL INTERNETTEN MET NIEUWE TECHNOLOGIE Maastricht, 4 september 2000 Op de campus van de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e) is afgelopen donderdag het eerste mobiele netwerk met de nieuwe General Packet Radio Service (GPRS) technologie in gebruik genomen. Hiermee hebben de samenwerkende partners Libertel, GigaPort, Ericsson en de TU/e als eerste in Nederland GPRS operationeel. Door GPRS worden snel mobiel internet en andere datatoepassingen mogelijk. De ervaringen die hiermee nu worden opgedaan en de diensten die hiervoor worden ontwikkeld, zijn ook al bruikbaar voor de volgende generatie mobiele communicatie, UMTS.

De komende drie maanden kunnen de eerste klanten het nieuwe Libertel GPRS-netwerk gaan gebruiken. In die periode zullen op beperkte schaal praktijktesten gedaan worden, waarvan de resultaten door Libertel gebruikt zullen worden voor het aanbieden van de eerste GPRS diensten. De campus van de TU/e en een deel van Eindhoven vormen het eerste GPRS-dekkingsgebied. Libertel is daarbij de aanbieder van de innovatieve GPRS-technologie, die door Ericsson en Cisco geleverd is. De TU/e is de eerste GPRS-klant in het kader van het GigaPort-project en krijgt de mogelijkheid om via GPRS te communiceren met de GigaPort-netwerkomgeving. GigaPort is een project van de Nederlandse overheid, industrie, onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten.

Een optie voor iedereen
Libertel zal ruim voor het eind van het jaar GPRS landelijk dekkend in haar netwerk beschikbaar hebben. Tevens zal gestart worden om op GPRS gebaseerde diensten aan te bieden. Eerst voor de zakelijke markt en daarna voor de particuliere gebruikers.

Sneller en altijd on line
GPRS is een uitbreiding van de GSM-standaard voor mobiele telefonie waarmee mensen in de toekomst mobiel gebruik gaan maken van het internet. GPRS zal geschikt zijn voor het merendeel van alle mobiele datatoepassingen. Voorbeelden van GPRS-toepassingen zijn, naast internet, toegang tot het eigen bedrijfsnetwerk (remote access) en WAP-diensten. Dankzij GPRS wordt het GSM-netwerk een draadloos IP-netwerk dat o.a. onderdeel kan zijn van het wereldomspannende internet. Bovendien zorgt GPRS ervoor dat je als gebruiker altijd mobiel on line bent om direct toegang te hebben tot deze netwerken. Geen lange inbeltijden meer, maar altijd stand-by. De snelheid van de dataverbindingen is nu nog beperkt, binnen enkele maanden worden de eerste stappen voorwaarts gemaakt. In het begin zal de transmissiesnelheid worden verhoogd tot 40 Kbps. Uiteindelijk zal de maximale transmissiesnelheid van GPRS circa 170 Kbps bedragen.

Voorloper UMTS
Aangezien het nog een tijd zal duren voordat het UMTS-netwerk volledige dekking in heel Nederland zal hebben, zal er lange tijd gebruik gemaakt kunnen worden van de GPRS-technologie.

GigaPort
De GPRS-pilot maakt onderdeel uit van het GigaPort-project. De laatstgenoemde is een project van de Nederlandse overheid, industrie, onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten. Doelstelling van GigaPort is Nederland een voorsprong te geven in de ontwikkeling en het gebruik van geavanceerde innovatieve internet-technologie.

GigaPort-Netwerk omvat de ontwikkeling van een volgende generatie van het nationaal onderzoeksnetwerk (SURFnet 5) en internationale verbindingen naar Gigabit-snelheden. Dit netwerk kan zich meten met de beste onderzoeksnetwerken in de wereld en biedt bedrijven en instellingen een state-of-the-art testomgeving voor nieuwe (netwerk) diensten.

GigaPort streeft naar een hoogwaardige toegang tot haar snelle backbone. Daarom ontwikkelt GigaPort pilots om samen met andere partijen het last mile probleem, dat nog steeds bestaat, te verminderen. GPRS is daarom een interessante ontwikkeling voor de doelstelling van GigaPort. Bovendien is GPRS, net als internet, een pakket geschakeld netwerk, waarmee een eerste stap op weg naar mobiel internet met hoge snelheid is gezet.

TU Eindhoven
Tijdens de eerste small scale test van de GPRS-techniek in Nederland zullen 10 onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven, een groot aantal tests doen. De focus van de test ligt op het analyseren van de mogelijkheden van GPRS, bijvoorbeeld op het gebied van betrouwbaarheid, snelheid en veiligheid. De TU/e onderzoekers kunnen gekenschetst worden als kritische gebruikers die zelf de nodige technologische achtergrondkennis hebben en die bovendien de grenzen van de mogelijkheden zullen opzoeken. Tijdens de testperiode heeft de gehele TU/e-campus en een deel van Eindhoven, indoor GPRS-dekking. De TU/e is een zeer geschikte omgeving voor het houden van een dergelijke test, enerzijds omdat de TU/e beschikt over een snelle infrastructuur, daarbij gebruikmakend van het SURF-netwerk, anderzijds omdat de TU/e beschikt over uitstekende eigen ICT-voorzieningen. Met het uitreiken van zon 1.300 notebooks aan eerstejaars studenten afgelopen vrijdag totale waarde 8 miljoen NGL-, beschikt nu vrijwel de gehele studentenpopulatie van de TU/e (ong. 5.500 studenten) over een geavanceerd notebook, inclusief up-to-date software en service op de campus. Daar waar een paar jaar geleden de campus nog grote computerlokalen kende, zijn nu kantines, lokalen, collegezalen e.d. voorzien van inplugmogelijkheden voor deze notebooks. De volgende stap is dat ook mobiele toepassingen nu in zicht komen. Met de beschikbaarheid van een snelle infrastructuur en notebooks wil de TU/e in snel tempo ICT-toepassingen in het onderwijs doorvoeren. Nog eind dit jaar staat de start van een large scale test gepland. Daarin zullen zon 100 gebruikers verschillende modaliteiten van de nieuwe techniek testen.

Libertel N.V.
Libertel N.V. is een van de grootste mobiele telecomaanbieders in Nederland en voor 70% eigendom van de wereldwijd opererende Vodafone/AirTouch Group. Libertel is sinds 15 juni 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van de AEX-Effectenbeurs. Op 31 juni jl. had Libertel 2,7 miljoen aansluitingen. Libertel klanten kunnen in 108 landen bellen en gebeld worden.