3VO, SCV, NVVH bevelen 'Goedgekeurd Keurmerkinstituut' aan

Keurmerkinstituut

Persbericht
"Goedgekeurd Keurmerkinstituut" nu aanbevolen door 3VO, Consument en Veiligheid, en NVVH

Het Keurmerkinstituut heeft met drie maatschappelijke organisaties overeenstemming bereikt over het gebruik van hun namen bij het keurmerk "Goedgekeurd Keurmerkinstituut". Binnenkort kunnen consumenten dit keurmerk in de winkel aantreffen met de vermelding "Aanbevolen door ...." gevolgd door een van de namen 3VO (voorheen Veilig Verkeer Nederland), Stichting Consument en Veiligheid (SCV), of NVVH (voorheen de Ned. Vereniging van Huisvrouwen). Deze organisaties geven hiermee te kennen dat ze instemmen met de keuringseisen, en vertrouwen hebben in de keuringen en controles door het Keurmerkinstituut. "Goedgekeurd Keurmerkinstituut" is sinds eind 1998 de opvolger van de twee keurmerken "Goedgekeurd, Ned. Vereniging van Huisvrouwen" en "Goedmerk".

Al bij de lancering van het vernieuwde keurmerk, oktober 1998, gaven 3VO, SCV en NVVH blijk van hun steun voor dit consumentenkeurmerk. Zij zijn actief betrokken bij het opstellen van keuringseisen en attenderen consumenten op het nieuwe keurmerklogo. Organisaties die een maatschappelijk belang nastreven krijgen veel vragen over de kwaliteit van producten en diensten. Door te verwijzen naar een onafhankelijk keurmerk kunnen zij hun achterban van dienst zijn, zonder zelf uitgebreid onderzoek te doen en controles uit te voeren. Het Keurmerkinstituut is voor al zijn certificatie-activiteiten erkend door de Raad voor Accreditatie, het hoogste toezichthoudende orgaan op dit terrein.

Zowel bij het Keurmerkinstituut als bij zijn partnerorganisaties groeide in de afgelopen jaren de behoefte om de samenwerking helderder te communiceren naar de consument. Dit heeft geresulteerd in drie varianten van het keurmerk, elk met de naam van een partnerorganisatie. Een leverancier die de toevoeging "Aanbevolen door ...." wil gebruiken kan bij het Keurmerkinstituut navragen welke variant mag worden gebruikt voor zijn product of dienst. Zo kan de naam van 3VO worden gebruikt als de verkeersveiligheid in het geding is, de naam van Consument en Veiligheid bij (andere) risicovolle producten, en die van de NVVH voor diverse huishoudelijke producten.

Het Keurmerkinstituut sluit niet uit dat ook andere maatschappelijke organisaties een eigen keurmerkvariant krijgen, maar er zijn momenteel geen gesprekken gaande. Organisaties kunnen op deze manier hun naam verbinden aan producten en diensten van sponsors, zonder het risico te lopen van een kat in de zak. 3VO werkt op deze manier al jaren samen met het Keurmerkinstituut. De samenwerking met de NVVH gaat terug tot 1971, toen de NVVH het beheer van haar keurmerk "Goedgekeurd, Ned. Vereniging van Huisvrouwen" (sinds 1926) onderbracht in een aparte stichting. Deze stichting ging in 1998 samen met twee stichtingen die werden bestuurd door Consument en Veiligheid; samen vormden zij het huidige Keurmerkinstituut.

Noot voor redacties