Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 04-09-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 4-09-2000
Politieberichten van 3 (13.00) t/m 4 september (07.00 uur)

Leeuwarden: inbraak auto
In een auto die geparkeerd stond aan de Maagdenpalm is tussen zaterdagmiddag 16.00 uur en zondagmorgen 12.00 uur ingebroken. Door een raampje in te slaan wist men zich toegang tot de auto te verschaffen, waarna een radio/cd-speler werd weggenomen. De 28-jarige eigenaar deed aangifte.

Wolvega: drie aanhoudingen wegens diefstal koper

Zondag om 16.00 uur zijn drie Leeuwarders (30, 51 en 45 jaar) aangehouden, wegens diefstal van koper uit een uitgebrand bedrijfspand aan de Ambachtstraat. Getuigen hadden de mannen bezig gezien, waarna men de politie had gewaarschuwd. In de auto van de verdachten werd een hoeveelheid koperen kabel en leidingen aangetroffen. Zij werden voor verhoor op het bureau te Heerenveen ingesloten.

Drachten: verzet bij aanhouding

Een 30-jarige bestuurder uit Drachtstercompagnie is zondag om 17.00 uur aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. De man verzette zich daarbij tegen zijn aanhouding. Surveillerende agenten zagen de man in Drachten rijden, waarna deze er met hoge snelheid vandoor ging. Na een korte achtervolging, waarbij hoge snelheden bereikt werden, stopte de verdachte bij zijn woning in Drachtstercompagnie. Omdat de man weigerde zijn papieren te tonen en geen medewerking wenste te verlenen aan een blaasproef werd hij aan gehouden. Daarna ontstond een worsteling en werd de man geboeid naar het bureau overgebracht. Daar blies hij 440 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal kreeg. Omdat de man al een rij-ontzegging had werd bovendien zijn auto in beslag genomen. Voor zijn verzet bij de aanhouding kreeg de man eveneens een proces-verbaal.

Drachtstercompagnie: onder invloed

Een 39-jarige bestuurder uit Marum is zondag omstreeks 17.30 uur op de A7 aangehouden omdat hij onder invloed een auto bestuurde. De politie werd door medeweggebruikers gewaarschuwd, die vonden dat de man gevaarlijk rijgedrag vertoonde. Op het bureau slaagde men er niet in de man een blaasproef te laten afleggen, waarna hem bloed werd afgenomen. De man kreeg een rijverbod voor 24 uren, zijn rijbewijs werd ingevorderd en de auto werd in beslag genomen. Naar aanleiding van de uitslag van de bloedproef zal tegen hem proces-verbaal worden opgemaakt.

Joure: aanrijding met letsel

Een 44-jarige vrouw uit Oosterwolde is zondag omstreeks 20.00 uur gewond geraakt bij een aanrijding op het verkeersplein Joure. De vrouw zat als passagier in een auto die bestuurd werd door een 43-jarige inwoonster van Oosterwolde. Hun auto stond stil voor het verkeersplein en werd van achter aangereden door een auto die bestuurd werd door een 21-jarige inwoner van Heerhugowaard. De vrouw werd per ambulance met nek- en rugklachten naar het ziekenhuis in Heerenveen overgebracht.

Appelscha: rijden met zwaailicht

Tegen een 20-jarige bestuurder uit Appelscha is zondagavond proces-verbaal opgemaakt, omdat surveillerende agenten hadden geconstateerd dat zijn auto met een blauw zwaailicht was uitgerust. De lamp werd in beslag genomen.

Warns: inbraak caravans

In drie caravans die staan op het terrein van een jachthaven Op de Wal, is in de afgelopen weken ingebroken. Uit de caravans, die voor opslag werden gebruikt, worden ondermeer een rubberboot, een buitenboordmotor en een aantal zeilen vermist. De 62-jarige eigenaar uit Hattingen (D) deed aangifte.
Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272