Vlaamse Agalev over hogere brandstofprijzen en energiebeleid

Datum nieuwsfeit: 04-09-2000
Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 4 september 2000.

Hogere brandstofprijzen moeten aanzet zijn tot sociaal en milieuvriendelijk energiebeleid

Bij de stijging van de petroleumprijzen is Agalev vooral ongerust over de verdubbeling op korte termijn van de prijs van stookolie voor de verwarming van woningen.
Terwijl grote belastingverlagingen voor binnen 2 jaar worden voorgesteld kijken mensen met kleine inkomens aan tegen verwarmingskosten die deze winter meer dan 20.000 frank hoger kunnen liggen dan vorig jaar. Agalev wil daarom dat de lagere inkomensgroepen een tussenkomst ontvangen voor de aankoop van stookolie deze winter om de directe nood te lenigen.

Globaal is Agalev er echter van overtuigd dat er inzake deze problematiek aan lange termijn denken moet gedaan worden. Daarom is Agalev van mening dat de huidige meeropbrengst van de brandstofprijzen beter gebruikt kan worden in het mobiliteitsbeleid, voor het stimuleren van energiebesparende inversteringen en het promoten van milieuvriendelijkere brandstoffen>.

Concreet betekent dit dat er naast de onmiddellijke maatregelen voor de lagere inkomens, stimulerende maatregelen genomen worden (bijvoorbeeld in de vorm van premies) voor betere isolatie en zuinigere en meer milieuvriendelijke verwarmingssystemen.
Verder moet de verkeersbelasting op zuinige en milieuvriendelijke auto's worden verminderd, en moet de belasting op schonere brandstof (zoals zwavelarme diesel en biodiesel) naar omlaag.

Agalev verwacht van de regering dat zij deze voorstellen opneemt in de komende begrotingsdiscussies.

Jef Tavernier,
Fractievoorzitter Agalev fractie Kamer