NS is volgens de SP de kluts kwijt met derde klas

Datum nieuwsfeit: 04-09-2000

Den Haag, 4september 2000

Met het voorstel een derde klasse in te voeren, zit de NS volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel opnieuw volledig op het verkeerde spoor. Reizigers willen niet minder luxe, eerder meer. Eerder al schoffeerde de NS de reiziger met de aankondiging dat de loketten worden gesloten en vorige week meldde de NS dat meer reizigers zullen moeten staan. "Het is duidelijk dat NS de groei naar vervoer niet aankan en dat bij de leiding van het bedrijf het reizigersbelang op de laatste plaats komt. De verzelfstandiging van NS heeft zowel de reiziger als het personeel geen enkel voordeel gebracht. Het bedrijf kan maar beter weer gewoon een staatsbedrijf worden" aldus Van Bommel.

Het Kamerlid meent bovendien dat invoering van een derde klas, tegen hetzelfde tarief als de tweede klas, op korte toch tot prijsverhoging zal leiden. "Wie gaat er nu op een klapstoel zitten als je ook gewoon tweede klas kunt reizen?" zo vraagt Van Bommel zich af. Hij is ervan overtuigd dat de hele 'operatie derde klas' mede als doel heeft om de tarieven tweede klas te verhogen.

De SP zal zich fel tegen de invoering van een derde klas verzetten. "Binnen en buiten de Kamer zullen we van ons laten horen en ik reken daarbij op veel steun van de reizigers. Dit wanbeleid hoeft niemand te pikken"

Voor meer informatie: Harry van Bommel: 06-22788043