Succesvolle dramaserie The Sopranos op NET 5

HOOFDROLSPELERS EN SERIE OVERLADEN MET AWARDS
`THE SOPRANOS': STERKE COMBINATIE MAFFIA ROMANTIEK EN HET ALLEDAAGSE LEVEN

`The Sopranos' vanaf dinsdag 5 september rond 23.00 uur op NET 5

NET 5 brengt ook in het nieuwe seizoen de succesvolle met Awards overladen dramaserie `The Sopranos', over een maffiafamilie uit New Jersey. In tegenstelling tot de bekende maffiafilms die een algemeen beeld van de maffia geven, wordt in `The Sopranos' het alledaagse leven belicht. Dit resulteert in een slimme combinatie van satire, humor, huiselijke beslommeringen en het belang van het familiebedrijf in de jaren negentig. De sterke persoonlijkheden en het charisma van de cast zorgen ervoor dat de serie goed in elkaar zit.

In `The Sopranos' zien we de maffioso Anthony `Tony' Soprano (James Gandolfini) die aan het hoofd staat van een consultancybureau dat zich bezighoudt met het `afvoeren van overtollig materiaal', een dochteronderneming van de maffia uit New Jersey. De tijden zijn aan het veranderen, zowel bij de maffia als in het dagelijkse leven. Tony voelt aan dat het familiebedrijf niet meer op de `oude manier' gerund kan worden en hij probeert zich aan te passen. Daarnaast heeft hij het ook nog eens erg moeilijk met zijn gezinsleven.

Tony, de enige zoon van Johnny Boy Soprano, is al achttien jaar getrouwd met de pientere Carmela (Edie Falco). Ondanks het feit dat zij niet in het familiebedrijf zit, heeft ze het er wel vaak over met Tony waarbij ze haar vooruitstrevende mening niet onder stoelen of banken steekt. De opvoeding van de twee kinderen, Meadow (Jamie-Lynn Sigler) en Anthony jr. (Robert Iler), valt haar behoorlijk zwaar. Ze probeert met man en macht een normaal leefmilieu te creëren, maar dat blijkt niet eenvoudig als je getrouwd bent met een maffiabaas.

De zestienjarige Meadow is een redelijk normale tiener die geen blad voor haar mond neemt. Ze praat heel open over seks en andere onderwerpen die ervoor zorgen dat Tony zich nogal ongemakkelijk voelt. Hij valt haar dan ook continu in de rede zonder enig effect. Meadow ergert zich nogal aan haar jongere broertje Anthony jr., die verslaafd is aan Nintendo. Ondanks de stille hints van zijn zus heeft hij absoluut niet door waar zijn vader de kost mee verdient.

Tony's moeder, de zeventigjarige Livia (Nancy Marchand), leeft sinds de dood van zijn vader moederziel alleen. Omdat Tony vreest dat ze seniel aan het worden is, probeert hij haar in een bejaardenhuis te krijgen. De intelligente vrouw weigert echter pertinent om, naar een wat zij ziet als gesloten verpleeginrichting, te gaan.

De oom van Tony, de wispelturige `Junior' Soprano (Dominic Chianese), baart hem ook veel zorgen. De oude man denkt dat hij nog steeds veel macht heeft, maar wordt door velen gezien als marionet.

De zorgen van Tony worden nog groter door zijn overambitieuze neef Christopher Moltisanti (Michael Imperioli), die ook lid is van zijn maffiateam. Omdat Christopher graag gezien wil worden als een echte man, een `wiseguy', lost hij een `familieprobleempje' op door de vertegenwoordiger van een rivaliserende maffiafamilie uit de weg te ruimen. Uiteraard zonder Tony's toestemming.

Al met al valt het alledaagse leven van een maffiabaas in deze tijd niet mee. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat Tony last krijgt van angstaanvallen. Om zijn gevoelens weer onder controle te krijgen, gaat hij op zoek naar hulp en komt hij terecht bij de beschaafde psychiater Dr. Jennifer Melfi (Lauren Bracco). Het is niet duidelijk of de sessies hem daadwerkelijk helpen, maar ze leggen in ieder geval Tony's diep gewortelde gevoelens en gedachten bloot.

Tony Soprano wordt met succes neergezet door James Gandolfini. In zowel 1999 als in 2000 mocht hij de Golden Globe voor `Best Actor in a Television Series' in ontvangst nemen en werd hij door het Screen Actors Guild uitgeroepen tot de beste `Male Actor in a Television Drama Series'. In 2000 kwamen daar nog eens een Emmy Award voor beste acteur in een dramaserie en TV Critics Association Award voor `Outstanding Induvidual Achievement in Drama' bovenop. Gandolfini is ook geen onbekende in de filmwereld. Hij was onder meer te zien in `Terminal Velocity', `Crimson Tide', `Get Shorty' met John Travolta en Danny DeVito en in `Mighty' met Sharon Stone.

Edie Falco is in de serie te zien als Carmela Soprano. Wederom een succesvolle vertolking, Falco won door haar rol in `The Sopranos' in 1999 de Emmy voor `Outstanding Lead Actress in a Drama Series', de Golden Globe voor `Best Actress in a Television Series' en werd door het Screen Actors Guild in 1999 gekozen tot beste actrice in een dramaserie op televisie. Ook dit jaar viel Falco in de prijzen. Tijdens de 51ste Jaarlijkse Primetime Emmy Awards kreeg ze de Emmy voor `Best Actress In a Drama Series'. Daarnaast kreeg ze tijdens de 57th Golden Globe Awards een Award voor `Best Performance By an Actor In a Dramatic Television Series'. Voor haar rol in `The Sopranos' was Falco te zien in de series `Law & Order' en `Homocide' en in de films `Bullets over Broadway' en `Copland' met Sylvester Stallone. Voor haar Broadwaydebuut in `Side Man' mocht ze de `Theatre World Award' in ontvangst nemen.

Niet alleen de twee hoofdrolspelers, maar ook de rest van de cast heeft meerdere malen een aantal Awards in ontvangst mogen nemen. Zowel in 1999 als in 2000 kreeg de gehele cast tijdens de Annual Screen Actors Guild Awards een award voor `Outstanding Performance by an Ensemble in a Drama Series'. De serie zelf werd tijdens de Golden Globes Awards van 2000 uitgeroepen tot beste dramaserie. `The Sopranos' was in hetzelfde jaar ook genomineerd voor maar liefst zestien Emmy Awards. Daarnaast ontving de serie tijdens de prestigieuze TV Critics Association Awards Awards voor `Best Drama', `Best New Program' en `Program of the Year'.