Presentatie Stichting Oss Tegen Apartheid in bibliotheek

Home | Persberichten

17 augustus 2000

Stichting Oss Tegen Apartheid presenteert zich in Bibliotheek Oss

Van 5 tot en met 30 september is er, tijdens de openingstijden van de Bibliotheek Oss, een presentatie te zien van de Stichting Oss Tegen Apartheid (OTA). Onder de titel "Voor een kleurrijke samenleving ....òòk in Oss! gaat de OTA fris van start in een nieuw seizoen. Met de volgende uitingen wil de OTA zich verder profileren: Vooroordelen, discriminatie en racisme; het kan zomaar gebeuren... overal Vooroordelen, discriminatie en racisme; het zal je maar gebeuren...

Vooroordelen, discriminatie en racisme; laat het niet gebeuren... nergens! OTA is voor een kleurrijke, tolerante en respectvolle samenleving... òòk in Oss!

Stichting OTA Sinds het begin van de jaren tachtig is Stichting OTA actief in Oss. OTA is voortgekomen uit de anti-apartheidsbeweging, gericht op zuidelijk Afrika. Nu neemt OTA breed stelling tegen vooroordelen, discriminatie en racisme. OTA bevordert de multi-culturele samenleving, is kleurrijk, divers en tolerant. OTA is een particulier initiatief waarin mensen met verschillende achtergronden actief zijn. Tevens werkt OTA nauw samen met mensen van allerlei plaatselijke instellingen en organisaties. OTA beoogt voorlichting te geven en bewustwording en solidariteit op te wekken, zodat het voor iedereen in Oss goed wonen, werken en leven is. Tevens willen zij de Osse gemeenschap activeren en mobiliseren. Dit doen zij door jaarlijks een aantal activiteiten te organiseren.

Jaarlijks terugkerende activiteiten In de week rond 21 maart, de "Internationale Dag tegen Racisme", organiseert OTA diverse activiteiten die aansluiten bij de activiteiten van "Nederland Bekent Kleur". Gedurende de "Vredesweek" in september organiseert OTA, samen met kerken en kerkelijke organisaties, diverse activiteiten in de kerken. Ook De "Internationale Dag tegen Fascisme en Antisemitisme" op 9 november en de "Internationale Dag van de Rechten van de Mens" op 10 december heeft de aandacht van OTA.

Platform Anti-discriminatie Oss In het "Platform Anti-discriminatie Oss" werkt de OTA nauw samen met anderen. Dit platform is een initiatief van het gemeentebestuur en vertegenwoordigd 15 organisaties en instellingen. Zij bundelen hun krachten in het tegengaan van discriminatie op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationaliteit. Samen zetten zij zich in voor een lokaal anti-discriminatiebeleid. Het eerste project waarmee het platform van start gaat, is de gezamenlijke behandeling van discriminatieklachten. Een tweede project heeft zich al aangediend "School Zonder Racisme".