Cebeco Groep voorziet omzetgroei bij lager resultaat

Datum nieuwsfeit: 05-09-2000
Cebeco Nederland

5 september

CEBECO GROEP VOORZIET OMZETGROEI BIJ LAGER RESULTAAT

Coöperatie Koninklijke Cebeco Groep heeft over het eerste halfjaar 2000 een omzetgroei van 11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar gerealiseerd. De omzet steeg daarmee naar een bedrag van f 3.571 miljoen. De omzet in de groep grondstoffen (Feed) nam met 11% toe tot f 2.037 miljoen, in de groep zaden en bollen (Seed) met 6% tot f 263 miljoen en in voedingsmiddelen (Food) met 11% tot f 1.259 miljoen. Het bedrijfsresultaat in de groepen grondstoffen en zaden was naar verwachting. Het bedrijfsresultaat in de groep voedingsmiddelen stond onder druk door een achterblijvende groei van de marge ten opzichte van de kostenontwikkeling.
De margeontwikkeling in de groep voedingsmiddelen stond onder druk als gevolg van de scherpe concurrentie in de retail en fors gestegen grondstofprijzen die niet volledig konden worden doorberekend in de verkoopprijzen. De kostenontwikkeling in de voedingsmiddelengroep werd beïnvloed door valutabewegingen, hogere omzetten en een grotere capaciteitsuitbreiding dan was voorzien.

Het heroriëntatieprogramma in de portfolio van activiteiten gericht op het concentreren en de ketenontwikkeling in de kip-, ei- en aardappelverwerking wordt met kracht voortgezet. Met name in de pluimveevleesgroep is na het inpassen van de onlangs verworven Vleesch du Bois-groep aanzienlijke vooruitgang geboekt in het herstructureren van de activiteiten. Deze herstructurering is gericht op verdere schaalvergroting, concentratie van activiteiten en optimalisering van traceerbaarheid en voedselveiligheid in de keten.

Naar verwachting zal het resultaat over het jaar 2000 lager uitkomen dan over 1999.