British Telecommunications kiest BEA als e-commerceplatform

Datum nieuwsfeit: 05-09-2000
Persbericht Amsterdam, 5 september 2000

British Telecommunications kiest voor BEA als algemeen e-commerceplatform

Een van de grootste telecombedrijven ter wereld gaat 'zelfbedieningssysteem' voor cliënten opzetten, gebaseerd op BEA's E-Commerce Transaction Platform

BEA Systems Inc. (Nasdaq: BEAS), The E-Commerce Transactions Company®, maakt bekend dat British Telecommunications (BT) het E-Commerce Transaction Platform* van BEA gaat inzetten als basis voor een geïntegreerde reeks 'Algemene bedrijfsdiensten', die wereldwijd voor de onderneming zullen worden ontwikkeld. Binnen de strategische overeenkomst, die enkele miljoenen dollars bedraagt en voor meerdere jaren geldt, zal BT de BEA familie applicatie-servers gaan gebruiken: BEA WebLogic Enterprise*, BEA WebLogic Server*, BEA eLink en BEA Tuxedo*. Hiermee kunnen responsetijden worden verbeterd, kosten voor support worden gereduceerd en nieuwe diensten sneller op de markt worden gebracht.

BT streeft naar wereldwijde versterking van haar marktpositie door haar klantenservice toegankelijker te maken. De hiervoor benodigde programma's dienen dan ook gemakkelijker inzetbaar en integreerbaar te zijn. Door bij deze transformatie ondersteuning te bieden, zal het toonaangevende platform van BEA een strategisch onderdeel vormen van de architectuur die wordt gebruikt voor BT's klantenservice. Als onderdeel van de plannen zal BT een groot deel van de dienstverlenende toepassingen via het web beschikbaar stellen en cliënten hier zelf toegang toe bieden. Zelfservice van de cliënt en toegang via breedbandtoepassingen staan dan ook als eerste op de agenda.

BEA Systems, Inc.
BEA Systems (Nasdaq: BEAS), is 'The E-Commerce Transactions Company®', de drijvende kracht achter veel van de meest innovatieve bedrijven die zaken doen met de "e-generatie" zoals Amazon.com, Federal Express, E*Trade, United Airlines, DIRECTV, Qwest, Nokia en Kaiser- Permanente. De e-generatie gebruikt het Web in het dagelijks leven en wil een uitgebreid, gepersonaliseerd aanbod met de garantie dat Websites elke minuut van de dag beschikbaar zijn. BEA's onderscheiden E-Commerce Transactie Platform en BEA consulting, opleiding en support services helpen bedrijven met een snelle introductie van hun e-commerce initiatieven. BEA oplossingen helpen bedrijven, groot en klein, met het inrichten van hun e-commerce infrastructuur. Bestaande investeringen in systemen en applicaties worden optimaal benut en zijn de basis voor succesvol geïntegreerde e-business voor de e-generatie.
BEA is gevestigd te San Jose, (Cal) en heeft meer dan 70 kantoren in 29 landen. Aanvullende informatie over BEA is verkrijgbaar via:

British Telecommunications plc
British Telecommunications plc is een van de grootste aanbieders van telecommuni-catiediensten ter wereld en een van de grootste ondernemingen in Europa. Onder de hoofdactiviteiten vallen lokaal, interlokaal en inter-nationaal telefoonverkeer, mobiele communicatie, internetdiensten en IT-oplossingen. In het Verenigd Koninkrijk verzorgt BT 28 miljoen telefoonlijnen en ruim zeven miljoen mobiele cliënten. Direct internationaal telefoonverkeer is mogelijk naar ruim 200 landen en overzeese gebiedsdelen, waarmee 99 procent van de 800 miljoen telefoons in de wereld wordt bereikt. BT breidt haar overzeese aanwezigheid snel uit, is actief in meer dan 30 landen en heeft vestigingen in Ierse Republiek, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Duitsland, Italië, Nederland, Zweden, Nieuw-Zeeland, Japan, Singapore, Maleisië, Korea, Latijns-Amerika en India. BT en AT&T hebben tevens Concert gecreëerd, de toonaangevende wereld-wijde telecommunicatieonderneming die ten dienste staat van multinationals, internationale transportbedrijven en internetproviders overal ter wereld. Concert biedt communicatiediensten van ongekende schaal, bereik en kwaliteit, met de breedste portfolio spraak-, data- en internet- diensten. Het frame-relay-netwerk van Concert bereikt elke belangrijke stad in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk en strekt zich uit tot nog eens 170 steden in 47 landen. Het wereldwijde publieke netwerk van Concert bereikt 237 landen rechtstreeks, meer dan enig ander bestaand netwerk.

In april 2000 maakte BT de reorganisatie van haar activiteiten bekend in nieuwe, onafhankelijke bedrijfseenheden. Hierdoor zijn afzonderlijke beursnoteringen mogelijk, wanneer blijkt dat dit de lange termijn belangen van de aandeelhouders dient. De nieuwe bedrijven zijn: Ignite, de internationale onderneming voor breedbandnetwerken, primair gericht op grote ondernemingen en het groothandelwezen; BTopenworld, de internationale internetonderneming voor de algemene markt; BT Wireless, de internationale mobiele onderneming met bijzondere nadruk op mobiel dataverkeer en Yell, de internationale onderneming voor directory's en bijbehorende e-commerce, waarvan BT heeft aangekondigd dat deze dit jaar genoteerd zal worden. BT deed, eveneens in april, een succesvol bod op een UMTS-licentie voor het aanbieden van de volgende generatie mobiele diensten in het Verenigd Koninkrijk.
In het boekjaar dat op 31 maart 2000 werd afgesloten, behaalde BT (inclusief dochter-ondernemingen) een totale omzet van 21,9 miljard Britse pond met een winst voor aftrek van belasting van 2,9 miljard Britse pond.

Voor nadere informatie
BEA Systems B.V. Bertil Snel, tel. 020-2018177, (snel@bea.com) Effect adviesgroep, Tjarko Rookmaker, tel. 023-5470797, bea@effect-europr.nl

# # #

BEA, Tuxedo, en WebLogic zijn geregistreerde handelsmerken van BEA Systems, Inc. BEA eLink, BEA WebLogic Commerce Server, BEA WebLogic Personalization Server, BEA WebLogic Enterprise, BEA WebLogic Server, The E-Commerce Transactions Company, en The BEA E-Commerce Transaction Platform zijn handelsmerken van BEA Systems, Inc. Alle andere bedrijfs- en productnamen zijn mogelijk handelsmerken van de bedrijven waarmee ze geassocieerd worden.