Natuur en Milieu ontgoocheld over besluit landbouwgif

Stichting Natuur en Milieu

5 september 2000

Natuur en Milieu ontgoocheld over besluit landbouwgif

Stichting Natuur en Milieu is ontgoocheld over het besluit van de Tweede Kamer vandaag, om de elf meest milieu- en gezondheidsschadelijke landbouwgiffen nog ruim zes jaar toe te laten in Nederland. Zij vindt het bizar dat de Kamer het door de regering gesloten convenant uit 1993 openbreekt. De Kamer besloot vandaag met de kleinst mogelijke meerderheid dat deze middelen opnieuw onmisbaar blijven. Ook wordt het mogelijk dat nieuwe middelen als onmisbaar worden aangemerkt. Het wetsontwerp moet nog langs de Eerste Kamer. Natuur en Milieu zal alles in het werk stellen om de milieuschade van dit besluit zoveel mogelijk te beperken. Zo zal zij de wet voordragen voor juridische toetsing, omdat hij niet voldoet aan de Europees vastgestelde miliueukriteria. Ook zal de Stichting het publiek blijven informeren over de schadelijke gevolgen van de middelen. In 1991 kondigde de regering het verbod aan, in 1993 ondertekenden de agrarische sector en de overheid een convenant om de meest schadelijke giffen in zeven jaar tijd af te bouwen. De Tweede Kamer komt met deze nieuwe wet terug op dat convenant en beloont zo het niet nakomen van afspraken, reageert Ad van den Biggelaar, directeur van Stichting Natuur en Milieu. Wij weten dat veel boeren allang zijn overgeschakeld op alternatieve middelen. Dit besluit beschermt wel de achterblijvers onder de agrariërs en niet het milieu. Het doet geen goed aan het imago van de Nederlandse landbouw. En waarom kunnen Duitse en Scandinavische agrariërs al lang zonder deze giftige middelen?

Nadere inlichtingen:
Stichting Natuur en Milieu, tel.030-2331328