KPN en VNU willen investeren in startende ondernemingen

Datum nieuwsfeit: 05-09-2000
KPN EN VNU WILLEN INVESTEREN IN STARTENDE ONDERNEMINGEN

VNU en KPN hebben een intentieverklaring getekend over het oprichten van KPN-VNU Convergence Fund, een venture capital fonds dat gaat investeren in startende ondernemingen. VNU en KPN hebben samen USD 30 miljoen gereserveerd voor deze activiteit. Beide partijen dragen elk evenveel bij. De verwachting is dat het fonds in oktober 2000 met de activiteiten zal beginnen.

KPN en VNU onderkennen dat de bedrijfstakken telecommunicatie, media/informatie en informatie technologie steeds sterker naar elkaar toe groeien. Daarom hebben zij besloten hun kennis en krachten te bundelen en samen te investeren in startende ondernemingen die actief zijn in de nieuwe sectoren die uit de overlap van de genoemde bedrijfstakken ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn internet via de mobiele telefoon en het verspreiden van informatie via breedband-internet.

Naast de naar verwachting goede financiële resultaten van de investeringen, streven KPN en VNU vooral naar strategische meerwaarde. Via deze investeringen verkrijgen zij in een zeer vroeg stadium toegang tot en inzicht in nieuwe technologische ontwikkelingen, de zakelijke kansen die daarmee samenhangen en contact met innovatieve ondernemers in markten die voor beide partijen van strategisch belang zijn. In geografische zin zal het KPN-VNU Convergence Fund zich toespitsen op activiteiten in Europa.

KPN's venture activiteiten maken onderdeel uit van de onlangs aangekondigde nieuwe KPN dochteronderneming KPN Valley. Dit bedrijf richt zich op het versnellen en verbreden van innovatie met name op de nieuwe raakvlakken van naar elkaar toegroeiende markten, diensten en technologieën, zoals media en breedband, mobiel en internet, IT en telecom.
Naast de investering in het KPN-VNU fonds neemt KPN ook deel aan het Magnum Communications Fund, een fonds dat investeert in Israëlische start-ups. Via Advent International Inc. investeert het in de Verenigde Staten.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties