Handtekeningenactie tegen opslag bloed van hielprik

Datum nieuwsfeit: 05-09-2000
Handtekeningen actie tegen ongevraagde opslag bloed van hielprik

Onlangs werd bekend dat het bloed wat bij baby's wordt afgenomen voor de hielprik, niet allen wordt gebruikt voor het onderzoek op ziekten bij de baby (waar het voor wordt afgenomen), maar dat dit bloed wordt opgeslagen en hier allerlei wetenschappelijk onderzoek op wordt gedaan.

De opslag en het wetenschappelijk onderzoek gebeurt zonder medeweten (laat staan toestemming van de ouders). Zoals nu is gebleken wordt het bloed van de hielprik als sinds 1994 opgeslagen en gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Dit betekent dat er momenteel ruim 1,4 miljoen bloedmonsters zijn opgeslagen waarvan de ouders geen weet hebben en waar zeker geen toestemming voor is gegeven.

Door de commotie die er ontstond toen dit bekend werd heeft het ministerie toegezegd dat er binnenkort een campagne komt om ouders op de hoogte te stellen van de opslag en het wetenschappelijke onderzoek op het bloed van hun baby. Daarnaast zal er binnenkort aan ouders toestemming gevraagt gaan worden. Men heeft er voor gekozen om toestemming te vragen op het moment dat de hielprik wordt afgenomen. Stel je voor dat je net ouder bent geworden en ze komen na 5 dagen je baby in dat kleine hieltje prikken. De meeste ouders zijn dan al erg zenuwachtig. Bovendien is men vaak moe en erg emotioneel van alle indrukken van de afgelopen dagen. Dit is dan ook een ongeschikt moment om toestemming te vragen voor de opslag van het bloed. Ouders zullen zich op een dergelijk moment niet realiseren wat de consequenties zijn en veelal ja zeggen.

Comite Hielprik gaat samen met de verloskundige van Baby op Komst een digitale handtekening actie houden om te inventariseren wat ouders van deze gang van zaken vinden en of men op de hoogte was van de opslag van het bloed.

Daarnaast stellen wij voor om tijdens de zwangerschap inlichtingen aan a.s. ouders te verstrekken over hetgeen er met het bloed van hun baby gebeurt. Ouders kunnen dan middels een antwoordkaart aangeven of zij al dan niet toestemming geven voor dit wetenschappelijk onderzoek.

Ouders hebben recht op een duidelijke en eerlijke voorlichting en het nemen van een beslissing op een rustiger moment dan in het kraambed!!!

We roepen alle betrokkenen op om de 3 vragen die op onze site staan in te vullen, wij zullen hiermee vervolgens een petitie gaan aanbieden aan minister Borst en eisen dat er een beter tijdstip gekozen wordt om aan ouders toestemming te vragen.

De handtekeningenactie wordt gehouden op de website www.babyopkomst.nl

Heeft u geen internet, en wilt u uw mening toch geven over bovenstaande stuur dan een kort briefje aan Baby Op Komst Burgemeestersdijk 1a 7642LV Wierden Vermeldt hierin of u op de hoogte was van de opslag van bloed vand e hielprik, wat u vindt van de oplossing van het ministerie om in de kraamdagen toestemming te vragen en hoe u onze oplossing waardeert.

Comite Hielprik

Sandra Vuik