Zoomit.com neemt Koopwijzer.nl over

Datum nieuwsfeit: 05-09-2000
Graag uw aandacht voor bijgaand persbericht.

Zoomit.com breidt Europese activiteiten uit door overname Koopwijzer.nl

Leiden, 5 september 2000- Koopwijzer BV, eigenaar van de internetsite Koopwijzer.nl, heeft vandaag een overeenkomst getekend met het Noorse bedrijf Zoomit.com ASA. Met overname van Koopwijzer.nl neemt het Noorse bedrijf Zoomit een grote stap in haar doelstelling Europees marktleider te zijn voor online shopping. Zoomit.com neemt de productvergelijkingsservice van Koopwijzer over.
Zoomit.nl, zoals de gecombineerde site gaat heten, biedt consumenten als eerste internetsite in Nederland zowel product- als realtime prijsvergelijkingen.

Zoomit.nl
Op de nieuwe site Zoomit.nl kunnen consumenten realtime prijzen vergelijken van meer dan 400 winkels die in heel Europa bezorgen en gedetailleerde productinformatie opvragen van meer dan 6.000 producten in 45 categorieën. De site biedt tevens het commentaar van consumenten op producten en winkels en kent een bestand van meer dan 2.500 Europese winkels. Een gebruiksvriendelijk systeem stelt bezoekers van de site in staat met één muisklik populaire producten op te zoeken. Vervolgens biedt de site directe toegang tot het winkelmandje en de productinformatie van de betreffende winkel. Productvergelijking zal mogelijk worden voor uiteenlopende producten, van wasmachines tot mobiele telefoons.

De bestaande online productvergelijker Koopwijzer.nl wordt geïntegreerd met Zoomit.com. Hierna verschijnt op korte termijn een Engelse versie van de Europese service. Versies in nog eens acht talen zijn reeds in ontwikkeling en zullen snel geïntroduceerd worden.

"We zijn erg gelukkig met deze samenwerking " zegt mede-oprichter Maurits Taverne van Koopwijzer.nl. "Wij bieden onze bezoekers een meerwaarde door hen te helpen met het vinden van de beste prijs alswel het product dat het beste bij hun wensen aansluit. Bovendien kunnen we nu naast een snelle Europese roll out ook onze positie in Nederland verder versterken".

"Met deze overname betreedt Zoomit.com de Nederlandse markt en kunnen we onze gebruikers een betere service met meer relevante informatie bieden. We nemen met deze samenwerking een grote stap in het bereiken van ons doel, het meest populaire startpunt te worden voor Europese online shoppers. Zoomit.com is dé site om slim te shoppen op het Internet." zegt Johan Dolven, CEO van Zoomit.com.

Profiel Zoomit.com ASA
Zoomit.com werd in 1997 onder de naam 'Zoom Network' opgericht door Per Siljubergsaasen, de grondlegger van het Scandinavische Mogul.com, en William Klippgen, voormalig meesterprogrammeur bij de Amerikaanse megaportal Excite.com. De service van Zoomit werd in Zweden, Noorwegen en Denemarken gelanceerd in 1998-1999.
De belangrijkste aandeelhouders van Zoomit.com zijn het Noorse Kistefos, twee fondsen in Groot-Brittanië, de grondleggers van Zoomit en werknemers.

De Noorse versie van Zoomit.com, Zoom.no, ontving vorig jaar de Europese IP-top Award tijdens de Interactive Publishing conferentie in Zurich. Om de Europese marktambities te ondersteunen kreeg deze service in juni 2000 de naam Zoomit.com.

In 2000 won Zoomit.no de titel "Beste shoppingsite" en ontving een zilveren medaille voor "Beste gebruik van de allernieuwste technologie" tijdens de jaarlijkse "Gultaggen" prijsuitreiking.

In augustus 2000 werd de Zweedse site, Zoomit.se, uitgeroepen tot "Beste shopping site' door het gerespecteerde Zweedse tijdschrift "Internetguiden".

Profiel Koopwijzer BV
Koopwijzer BV concentreert zich op objectieve en toegankelijke informatie. Met de in september 1999 geïntroduceerde productvergelijkingsite Koopwijzer.nl kunnen consumenten producten selecteren en vergelijken, hun mening geven, testresultaten lezen en informatie vinden over online winkels. Momenteel is Koopwijzer.nl één van de meest populaire interactieve koopgidsen in Nederland.

Noot voor redacties