LTO opgelucht over besluit Kamer over bestrijdingsmiddelen

Datum nieuwsfeit: 05-09-2000
Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

Nipt behoud landbouwkundig onmisbare middelen 'scherp signaal'

LTO opgelucht over positief besluit Tweede Kamer

Dinsdag 5 september 2000 - LTO-Nederland is opgelucht over de uitslag van de stemming in de Tweede Kamer vanmiddag over de wijziging van de Bestrijdingsmiddelenwet. Met een minimaal verschil van 73 tegen 72 stemmen neemt de Kamer een structurele voorziening in de wet op voor een tijdelijke toelating van landbouwkundig onmisbare middelen. Gelukkig heeft de inhoud van de discussie de doorslag gegeven, en hebben de emoties niet de overhand gekregen, stelt LTO-voorzitter Gerard Doornbos.

Als ook de Eerste Kamer instemt met de aanpassing van de Bestrijdingsmiddelenwet, is het gebruik van elf landbouwkundig onmisbare gewasbeschermingsmiddelen met terugwerkende kracht tot 10 juli 2000 weer toegestaan. Bovendien zorgt de structurele regeling voor de toelating van landbouwkundig onmisbare middelen ervoor, dat ook andere onmisbare middelen tijdelijk nog gebruikt kunnen worden. De komende periode worden meer middelen getoetst aan strenge milieucriteria, waarbij ook voor andere onmisbare middelen een verbod dreigt. De tijdelijke toelating geldt voor twee jaar. Daarna kan een verlenging van de toelating met eveneens twee jaar plaatsvinden, waarbij alleen gecertificeerde bedrijven de middelen mogen gebruiken.

We waarderen dat een aantal politieke partijen zich ondanks de heftige discussie van de afgelopen weken bleven richten op de inhoud, en zich niet door emoties lieten leiden. De uitslag van de stemming is voor boeren en tuinders wel een scherp signaal dat er hard gewerkt moet worden aan alternatieven voor deze onmisbare middelen, aldus Doornbos. Het bedrijfsleven verwacht dat het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen nu snel zorg draagt voor een vlotte toelating van nieuwe, meer milieuvriendelijke middelen.

De LTO-voorzitter benadrukt dat landbouwkundig onmisbare middelen zeker niet alleen door achterblijvers in de agrarische sector worden gebruikt. Ook telers die een zogeheten geïntegreerde gewasbescherming toepassen, en vaak een Milieukeurerkenning hebben, hebben een of enkele van deze middelen nodig. De betreffende middelen doen dienst als correctiemiddel, als via een biologische bestrijdingsmethode het niet lukt ziekten en plagen voldoende in de hand te houden. De geïntegreerde gewasbescherming is een belangrijke pijler onder het nieuwe gewasbeschermingsbeleid, dat momenteel door de overheid wordt ontwikkeld. LTO-Nederland zal zich de komende periode inzetten voor een offensief beleid, waarbij een duurzaam en milieuvriendelijke bedrijfsvoering centraal staat.

Nadere informatie: Geert Pinxterhuis (tel. 070 3382779)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)