Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 06-09-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 6-09-2000
Politieberichten van 5/9 (13.00) t/m 6/9 (07.00)

Leeuwarden: politieman lichtgewond bij inval
Bij een inval door de arrestatie-eenheid van de politie Friesland in een woning aan de Kastanjestraat op dinsdag 5 september om 00.30 uur, is een lid van de eenheid door een schot uit een vuurwapen licht gewond geraakt. De arrestatie-eenheid viel de woning binnen, omdat men informatie had dat daar illegale vuurwapens aanwezig zouden zijn. Op het moment dat men de deur van de woning forceerde, werd er vanuit de aangrenzende hal een schot gelost. Als gevolg daarvan liep een 41-jarige brigadier van de eenheid een schampschot op aan zijn schouder. In de woning werd een 25-jarige man uit Zwolle aangehouden, die er van verdacht wordt het schot te hebben gelost. In de woning werd één illegaal vuurwapen en munitie aangetroffen.

Joure: bromfietser gewond
Een 18-jarige bomfietser uit Joure is dinsdag om 12.45 uur gewond geraakt bij een aanrijding met en andere bromfietser op de Haskerveldweg, die bestuurd werd door een 17-jarige inwoner van Joure. Het slachtoffer was met zijn bromfiets ten val gekomen, toen hij geraakt werd door de andere bromfietser op het moment dat beide voertuigen elkaar passeerden. Hij werd per ambulance naar het ziekenhuis in Heerenveen gebracht, waar werd geconstateerd dat hij een gebroken arm had.

Wierum: inbraak auto
In de nacht van maandag op dinsdag is ingebroken in een auto die geparkeerd stond aan de Master Sinnemastrjitte. Door een ruit in te slaan wist men zich toegang te verschaffen, waarna een radio/cd-speler werd weggenomen. De 50-jarige eigenaar uit Wierum deed aangifte.

Ternaard: inbraak auto
In de nacht van maandag op dinsdag werd ingebroken in een aan de G. Japiksstraat geparkeerde auto. Uit de auto, waarvan achterruit werd geforceerd, werd een radio/cd-speler weggenomen. De 22-jarigfe eigenaar uit Ternaard deed aangifte.

Akkrum: diefstal buitenboordmotor
Dinsdag deed de 24-jarige eigenaar uit Akkrum aangifte van diefstal van een buitenboordmotor. De motor was ontvreemd uit een schiphuis aan de Ljouwerterdyk en had een waarde van ruim 7000 gulden.

Leeuwarden: vervolg fietsenactie
Afgelopen maandag werd, na een onderbreking wegens de vakantie, de fietsenopruimactie op en rondom het NS gebouw te Leeuwarden vervolgd. Deze dag werden 70 fietsen ingenomen. Daarbij bleken veel rijwielen te zijn van eerstejaars studenten te zijn die hun fietsen weer kwamen ophalen. Zij waren niet op de hoogte van de actie. De komende tijd zullen minstens twee maal per week weer fietsen opgeruimd worden. Een ieder kan zijn fiets tegen betaling van f.40,- weer ophalen op maandag tussen 18:00 en 20:00 uur en op donderdag tussen 17:00 en 20:00 uur. In totaal zijn er nu meer dan 3000 fietsen ingenomen. Op zaterdag 23 september a.s. is er weer een verkoopdag tussen 10:00 en 16:00 uur. Fietsen zullen worden verkocht vanaf f.40,-

Wouterswoude: onder invloed
Woensdag om 00.30 uur is op de Zandhorst een 37-jarige inwoner uit Twijzelheide aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 325 ug/l, hetgeen hem een rijverbod voor 2 uren en een proces verbaal opleverde.

Oudemirdum: aanrijding met lichtgewonde
Een 41-jarige automobilist is dinsdag omstreeks 23.00 uur licht gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval op de Jan Schotanuswei. Het slachtoffer raakte in een bocht naar rechts een stoeprand, waarna hij de macht over het stuur verloor. Hierdoor raakte hij links in de berm een boom en kwam in omgekeerde richting weer op de rijbaan te staan. Door de klap liep de bestuurder een lichte hoofdwond op. Hij werd per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek gebracht.

Leeuwarden: autobrand
Woensdag is omstreeks 00.00 uur een auto die geparkeerd stond aan de Bisschopsstraat uitgebrand. De brand werd ontdekt door de 48-jarige eigenaar uit Oentsjerk, waarna hij met behulp van omwonenden de auto nog heeft verplaatst om te voorkomen dat de brand oversloeg naar andere auto`s. De brand werd geblust door de brandweer; de oorzaak is nog onbekend.

Drachten: drie aanhoudingen na auto-inbraak
Woensdagmorgen zijn omstreeks 03.50 uur drie personen, 18, 19 en 14 jaar allen uit Drachten, aangehouden op verdenking van auto-inbraak. Zij werden aangehouden, nadat de politie een melding had gekregen van een bewoner van een flat aan de Burefen dat er in auto`s werd ingebroken. De verdachten werden door de gewaarschuwde politie liggend in de bosjes aangetroffen. Zij waren in het bezit van diverse goederen die afkomstig waren van auto-inbraken. Allen werden ingesloten op het politiebureau te Drachten.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272