SP Utrecht vindt woningbouw naast Rohm en Haas uit den boze

Datum nieuwsfeit: 06-09-2000

fractie SP Provinciale Staten Utrecht

Utrecht, 6 september 2000.
SP: woningbouw naast Rohm en Haas uit den boze

Niets geleerd van Enschedé ramp?

De SP-statenfractie Utrecht wil dat Gedeputeerde Staten de gemeente Amersfoort terugfluit bij haar plannen om woningen te bouwen in de directe omgeving van het chemische bedrijf Rohm en Haas. Dit is een van de zeven bedrijven in de provincie Utrecht die vallen onder het Besluit Risico s Zware Ongevallen, de Nederlandse uitwerking van de Seveso Ii richtlijn

.

Statenlid Paulus Jansen vindt het onbegrijpelijk dat de overheid, amper vier maanden na de vuurwerkramp in Enschede, weer in dezelfde fout vervalt. Hij is er voorstander van dat BRZO-bedrijven uitsluitend gevestigd worden op bedrijfsterreinen in de zwaarste hindercategorie. Als eerste stap dienen de problemen rond bestaande bedrijven niet vergroot te worden door hier de bouw van woningen of andere gebouwen waar veel mensen aanwezig zijn toe te staan.

De SP wil ook dat GS op korte termijn met een overzicht komen van de situatie bij alle BRZO-bedrijven in de provincie, alsmede met een visie over de inpassing van dergelijke bedrijven in de toekomst.

Vragen SP:

1. Bent u met ons van mening dat nieuwe woningbouwontwikkeling in de directe omgeving van bedrijven met een verhoogd veiligheidsrisico ongewenst is?
Zo nee: wat zijn hiervoor uw argumenten?

2. Welk standpunt heeft uw college ter zake van Rohm en Haas ingenomen bij het (voor)overleg met de gemeente Amersfoort over het bestemmingsplan CSG-Noord?

3. Welke stappen denkt u te zetten als de gemeente Amersfoort besluit om haar plannen toch door te zetten?

4. Wat is de algemene visie van uw college over de wenselijke ligging van BRZO-bedrijven: categorie bedrijfsterrein, afstand tot kwetsbare functies e.d.?

5. Op welke termijn kunt u de Staten exact dat wil zeggen: per bedrijf- informeren over de risico-inventarisatie van alle BRZO-plichtige bedrijven, waarom de commissie B&M op 15 mei jl. verzocht heeft en waarover u ons in algemene termen bericht heeft op 26 mei 2000 en B&M 00/53?
Inlichtingen: Paulus Jansen, tel.(06) 51844755.