Bestuursbesluit over opgeheven domeinnamen Name Space

SIDN Home
Over de Stichting
Persberichten

06-09-2000: Bestuursbesluit inzake opgeheven domeinnamen Name Space Het bestuur van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) heeft op 5 september 2000 besloten dat ruim 43.000 domeinnamen binnenkort worden vrijgegeven. Deze zijn in het verleden geregistreerd door Stichting Informatica & Bedrijfsbeheer (SIB) voornamelijk voor Name Space C.V.

Het gaat om domeinnamen die op 10 juli en 11 augustus jl. zijn opgeheven en daarna door SIDN gereserveerd. Het moment waarop ze worden vrijgegeven zal door het bestuur van SIDN worden bepaald. Dat de domeinnamen niet per direct worden vrijgegeven heeft te maken met de afhandeling van nog lopende juridische procedures en te treffen technische voorzieningen. De vrij te geven domeinnamen kunnen t.z.t. worden aangevraagd volgens de normale aanvraag-procedure conform het reglement van SIDN.

In dit verband wijst SIDN er nog eens nadrukkelijk op dat in de procedures over domeinnamen de rechter heeft uitgemaakt dat het registreren van een domeinnaam die overeenkomt met een merk- of handelsnaam van een ander vrijwel altijd onrechtmatig is. Domeinnamen als goudkuipje.nl, hugo-boss.nl en kruidvat.nl zijn op bevel van de rechter inmiddels aan de rechthebbende overgedragen. "Goudzoekers" krijgen ook te maken met kostenveroordeling en aansprakelijkstelling door de rechthebbende voor de schade.

Meer informatie over vonnissen die tot nu toe zijn gewezen over domeinnamen kunt u vinden op de domeinnaamjurisprudentie site en www.rechtspraak.nl.