NOM investeert in Hempron in Nieuwe Pekela

E-mail: (050) 521 44 44
(info@nom.nl)

NOM investeert in Hempron in Nieuwe Pekela

De NOM neemt deel in en verstrekt een achtergestelde lening aan Hempron b.v. in Nieuwe Pekela.

Het bedrijf gaat zich bezig houden met de productie van kernhout en hennepvezels.
Kernhout wordt gebruikt als strooisel in paardenstallen en voor kleine huisdieren, hennepvezels voor onder meer de papierpulpindustrie en de automobielindustrie.
Kernhout als strooisel voor kleine huisdieren is een nieuw product. Hennepvezels worden al toegepast bij vezelmatten en in de kofferruimte, zijwanden en dashboardbekledingen van auto's. Steeds vaker worden toepassingen ontwikkeld met hennepvezels als vervanger van kunststoffen.

Hempron is een nieuwe onderneming die onder leiding staat van de heer A. Dun. De onderneming begint met 8 personen. In de komende jaren wordt een groei voorzien.

Hempron denkt in het eerste jaar ongeveer 5000 ton kernhout als strooisel in paardenstallen en 1000 ton als strooisel voor kleine huisdieren te kunnen afzetten. De groei van de afzet ligt vooral in Duitsland. Aan hennepvezels verwacht de nieuwe onderneming jaarlijks 2000 ton voor de papierpulpindustrie te kunnen leveren en vanaf 2002 600 ton voor de automobielindustrie. De grondstoffen worden geleverd door de agrariërs die zich hebben verenigd in de Vereniging van Telers van Vezelhennep.

Meer informatie bij Bob Nuys, tel. 050-5214420, fax 050-5214520, E-mail: (nuys@nom.nl)