Samenwerking marktleiders bedrijfsleven voor e-commerce

Datum nieuwsfeit: 06-09-2000

- PERSBERICHT *

Hoofddorp, 6 september 2000

Samenwerking marktleiders uit het bedrijfsleven om de groei van e-commerce en de integratie van bedrijven op het internet te versnellen

36 bedrijven werken samen om de groei van internet commerce door het ontwikkelen van standaards voor internetdiensten te bevorderen

Een brede alliantie van marktleiders uit het bedrijfsleven en op het gebied van technologie heeft vandaag het Universal Description, Discovery and Integration (UDDI) project aangekondigd. UDDI is een cross-industry initiatief, ontwikkeld om business-to-business integratie en het inkopen via het internet te versnellen en uit te breiden.

Deelnemers aan het project
American Express, Andersen Consulting, Ariba, Bowstreet, Cargill, Clarus, CommerceOne, CommerceQuest, Compaq, Crossworlds, Dell, Descartes, Extricity, Fujitsu, Great Plains, i2, IBM, Internet Capital Group, LoudCloud, match21, Merril Lynch, Microsoft, NEON, Nortel Networks, NTT Communications, Rational Software, RealNames, Sabre, SAP, Sun Microsystems, Tibco, Ventro, VeriSign, Versata, VerticalNet and webMethods behoren tot de eerste groep bedrijven die samenwerken op UDDI.

Universele acceptatie
De groei van business-to-business commerce op het internet staat, als gevolg van een veelvoud aan technologieën en standaards die door bedrijven en marktplaatsen worden gebruikt, voor grote uitdagingen in de aanzet naar universele acceptatie. UDDI pakt deze uitdagingen aan door het leveren van 2 dingen:
1. UDDI definieert een set specificaties die platform-neutraal zijn en die grote en kleine bedrijven in staat stellen om zichzelf te omschrijven en hun eigen voorkeursmethoden voor e-handel uit de doeken te doen;
2. UDDI bevat tevens een wereldwijd verspreid UDDI Business Registry, een soort Gouden Gids voor bedrijven op het internet. Bedrijven kunnen, via dit register, zowel informatie publiceren over de manier waarop zij e-handel bedrijven, als zoeken naar andere bedrijven die de capaciteiten, de internetdiensten of de producten leveren die zij nodig hebben.
Doel UDDI
Het doel van UDDI is het leveren van een basis infrastructuur voor dynamische, geautomatiseerde integratie van alle e-commerce transacties en webdiensten. Vergelijkbaar met de impact die HTML had op het consumenten-internet door het leveren van een format waarmee een website kon worden gepubliceerd - een ontwikkeling die een explosie in de groei van internetgebruik veroorzaakte - zo streeft UDDI naar universele acceptatie van business-to-bussiness commerce, door bedrijven een algemeen mechanisme aan te bieden waarmee webdiensten op het internet gepubliceerd kunnen worden.

Marktplaatsen, Application Service Providers (ASP's) en individuele bedrijven kunnen UDDI applicaties gebruiken om, op een dynamische manier, de diensten die zij via het internet aanbieden te omschrijven, deze diensten via het UDDI Business Registry te publiceren en dit register gebruiken om op grote schaal wereldwijd in contact te treden met vele andere bedrijven.

Behoefte aan samenwerking
"De acceptatie van e-bussiness heeft het belang getoond van één algemene infrastructuur voor elk willekeurig commerce model. In de e-business wereld, waar veel verschillende bedrijven en veel verschillende marktplaatsen met elkaar proberen te communiceren, moet er een mechanisme aanwezig zijn waarmee software diensten gelokaliseerd kunnen worden en waarmee deze diensten kunnen worden uitgewisseld", aldus Daryl Plummer, Group Vice President, Internet en E-business Technologies van de Gartner Group. "De mogelijkheid om internetdiensten op het net te vinden zal de ontwikkeling van e-business versnellen en zal de deur openen voor de samenwerkingsmogelijkheden waar bedrijven zo'n behoefte aan hebben".

Internetstandaards
Het UDDI project is een open-industry initiatief waarin elke willekeurige organisatie kan participeren en waarvan elke willekeurige organisatie de specificaties kan implementeren. De specificaties zijn ontwikkeld op basis van kern internetstandaards, inclusief TCP/IP, HTML, XML en zijn onafhankelijk van ieder onderliggend platform, taal, objectmodel, businessapplicatie of marktplaats. De leden van UDDI hebben de intentie om de specificaties gedurende de komende anderhalf jaar over te laten gaan in een hoeveelheid industry standaards.

Universal Description, Discovery and Integration Specificaties De UDDI specificatie faciliteert de integratie van internetdiensten door het creëren van een standaard methode voor het beschrijven van diensten en e-business methoden en plaatst deze informatie op een open, voor iedereen toegankelijk platform. Het UDDI Business Registry en de UDDI specificaties zijn bruikbaar voor ieder bedrijf en elke organisatie met toegang tot het internet, variërend van een éénmanszaak tot Fortune 500 bedrijven.

De conceptversie van de UDDI specificaties zijn beschikbaar via www.uddi.org. De definitieve specificaties zullen kort nadat commentaar en feedback zijn verwerkt beschikbaar worden gesteld.

Larry Mueller
"B2B eCommerce wordt wereldwijd in een snel tempo meer en meer geaccepteerd. Toch is het succes niet zo groot als het kan zijn, omdat marktplaatsen, inkopers, leveranciers en commerce service providers vaak integratie-methodes opnieuw moeten ontdekken voor hun diverse handelspartners", aldus Larry Mueller, President en Chief Operating Officer van Ariba.

UDDI Business Registry
Het UDDI Business Registry levert de implementatie van de UDDI specificaties. Ieder bedrijf heeft toegang via het internet tot het register en kan vervolgens een beschrijving van de organisatie toevoegen, een UDDI site bereiken of door alle aangeboden diensten in het UDDI register zoeken.

Hoewel het register gebaseerd is op XML kan het ook diensten beschrijven die zijn geimplementeerd met behulp van HTML, Java, CORBA, Windows DNA of elk ander type programmeermodel of -taal. Het register zelf is geïmplementeerd als internetdienst en kan dus worden gevonden, geïntegreerd en worden opgeroepen met gebruik van XML net als iedere andere webdienst.

· EINDE BERICHT-

Voor meer informatie: