Samsung integreert distributie in Nederland en België

Datum nieuwsfeit: 06-09-2000
Samsung

Samsung integreert distributie van consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten in Nederland en België

Rijswijk/Rotterdam, 6 september 2000 - Samsung Electronics Benelux maakt, mede namens Fodor te Rotterdam, bekend de import- en distributie-activiteiten voor consumentenelektronicaproducten en huishoudelijke apparatuur van het merk Samsung in Nederland en België te hebben overgenomen van Fodor. Deze activiteiten werden tot dusverre uitgevoerd door Fodor-dochters Amfo Electronics te Rotterdam en Borsumij Belgium N.V. (Amfo Electronics) te Wommelgem (België). De formele overeenkomst met betrekking tot de overheveling van activiteiten is door beide bedrijven inmiddels ondertekend. De betrokken medewerkers van Amfo Electronics en Borsumij Belgium blijven hun werkzaamheden voortzetten bij Samsung Electronics Benelux, met Samsung Electronics Belgium als een aparte vestiging. Samsung verwacht dat door deze concentratie de zakelijke dienstverlening aan het afzetkanaal overzichtelijker en efficiënter zal worden.

Een belangrijke aanleiding voor de concentratie van distributie-activiteiten is de verregaande versmelting van vooral digitale technologieën die dwars over en door productcategorieën en distributie plaatsvindt. Merkpositionering- en productmarketingbeleid zijn daardoor gebaat bij een centrale planning en coördinatie. Als gevolg van de overeenkomst zullen de distributie-activiteiten voor álle Samsung-producten binnen de vier productcategorieën die in Nederland en België worden aangeboden vanuit één administratieve en distributie-organisatie. De huidige productcategorieën van Samsung zijn: PC-randapparatuur (monitoren en printers), telecom (inclusief faxapparaten), consumentenelektronicaproducten en huishoudelijke apparaten.

Fodor is in Nederland voornamelijk actief op het gebied van import en distributie van fotografische producten onder merken als Olympus, Fuji en Samsung. Daarbij gaat het om camera's en andere fotografische apparatuur, minilabs, kleurenkopieermachines en artikelen als films, geluids- en videobanden en ontwikkelpapier. Het toekomstig beleid is erop gericht om vooral de fotografische activiteiten verder te ontwikkelen, waarbij de verkoop en marketing van fotografische producten onder het merk Samsung in Nederland wordt gecontinueerd. De toestemming van de Nederlandse mededingingsauthoriteit ('NMa') is inmiddels verkregen. Naar verwachting wordt de toestemming van de desbetreffende Belgische Mededingingsauthoriteit op korte termijn verkregen.

Samsung Electronics
Samsung Electronics behaalde in de eerste helft van 2000 een totale omzet van 14,7 miljard Amerikaanse dollar. Over heel 1999 bedroeg de wereldwijde omzet 22.8 miljard Amerikaanse dollar. Samsung is met 54.000 medewerkers actief in 50 landen met ontwikkeling, productie en verkoop van elektronicaproducten. Samsung Electronics bestaat uit drie business units: Digital Media, Semiconductors en Information & Communication. Samsung is wereldwijd de grootste fabrikant van geheugenchips, kleurenbeeldbuizen, monitoren en magnetrons. De marketingorganisatie van Samsung Electronics Benelux is gevestigd in Rijswijk.