Scoutinggroep Utrecht blijft tegen de komst van hostel

Datum nieuwsfeit: 06-09-2000
Betreft: hostelbeleid
"Rammelend hostelbeleid kost scoutinggroep de kop"

Van:
Scouting Derde Utrechtse Groep
Rob Nout
030 236 86 63 (p)/030 236 72 63 (w)/06 235 133 39
Aan: fractiewoordvoerders hostelbeleid, wijkcommissie en vertegenwoordigers pers

Geachte dames en heren,

Bijgaand de tekst die tijdens de raadscommissie MOV van woensdag 6 september a.s. zal worden uitgesproken.

Hoogachtend,
drs. Rob Nout

Utrecht, 06 september 2000

Rammelend hostelbeleid kost scoutinggroep de kop

Leden van de commissie,

Wij voelen ons overvallen en gepakt door het politieke bestuur. Wij zijn zeer verontwaardigd en verschrikkelijk boos. Begin juni vernam de Derde Utrechtse Groep voor de allereerste keer over uw plan een woongebouw voor een grote groep onbehandelbare harddrugsverslaafden pal naast ons scoutinggebouw te plaatsen. Voor de vorm bedacht men nog even een informatieronde en wat inspreektijd en hup, het besluit kan genomen worden.

Wat dit besluit betekent? Door uw toedoen gaat straks onze scoutinggroep ter ziele. Het is onvermijdelijk: dat mooie terrein, waar al bijna honderd jaar jonge kinderen en jeugdigen spelen, wordt overgenomen door verslaafden en dealers.

Misschien bent u ter plekke geweest en dan weet u dat de omgeving er ideaal voor is: relatief geïsoleerde locatie, geen sociale controle, dus nauwelijks beheersbaar en dicht bij de snelweg.

En eigenlijk besluit u tot niets: een vorm van coaching, wat ons essentieel lijkt, wordt slechts overwogen en een structurele financiële onderbouwing ontbreekt, en dat zal ook zijn op uw vergadering van 29 september a.s.

Dit voorgenomen hostelbeleid rammelt aan alle kanten. En wij worden de dupe.

Nee, dit hostel gaat niet samen met spelende en ontdekkende kinderen vanaf 7 jaar! Jaren van inspanningen van vrijwilligers, van plezier van spelende en lerende kinderen worden in één keer met een wel zeer domme beslissing beëindigd.

Wij willen u over een tijdje weer spreken en we zullen u dan persoonlijk vragen: "Waar was u toen u onze groep om zeep hielp?"

U zult zeggen: "Ik nam die beslissing. Maar ik deed het omdat ik dacht dat het het beste was. Ik dacht dat de overlast beheersbaar zou zijn. En, nou ja, ik wilde natuurlijk graag scoren met een nieuwe aanpak. Zodat iedereen zou komen kijken in Utrecht, hoe goed het ging".

"Heeft u spijt nu u weet dat het niet zo goed is gegaan?", zullen wij u vragen. "Nou ja, sorry van jullie groep en de goede dingen die jullie deden voor de kinderen en de jeugd, maar toch leek het zo'n goed plan."

Van het plan zou je dat nog kunnen denken; de werkelijkheid is anders. U offert de toekomst van onze scoutinggroep en daarmee de vreugde van jonge kinderen en jeugdigen op voor een experiment waarvan de uitslag al bekend is. Deze gedeelde smart wordt geen halve smart, maar dubbele smart.

Leden van de commissie, u kunt dit tijdens uw raadsvergadering op 28 september nog voorkomen! Wij hopen dat u uw medefractieleden deze boodschap wilt meegeven.