Zomerakkoord Meerjarenafspraken gehandicaptenzorg

Zomerakkoord MJA

6 september 2000

Zomerakkoord Meerjarenafspraken

Op 5 september wordt het Zomerakkoord over de Meerjarenafspraken voor de sector gehandicaptenzorg getekend door de staatssecretaris van VWS en de voorzitters van de partijen uit het veld. In dit document gaat het om de verdeling van de tranches voor 2001 en 2002. De aanpak wachtlijsten maakt een belangrijk onderdeel van de afspraken uit.

De vorige keer heeft de FvO een expliciet voorbehoud gemaakt bij het ondertekenen van de Meerjarenafspraken. Sindsdien is heel wat gebeurd. Het bestuur van de FvO is blij met de wachtlijstaanpak. Dat is een belangrijke reden om te tekenen. Maar dat betekent niet dat de ouderverenigingen over de gehele linie tevreden zijn. De kwaliteit van bestaan van mensen met ernstige handicaps is nog steeds ver onder de maat. Dat kan met rapporten gestaafd worden. Iedereen spreekt over de versterking van de cliënten en hun organisaties. Er zijn nu middelen toegezegd voor 2002. Dat biedt geen soelaas voor 2001.
Ook voor het spoedig wegwerken van de wachtlijsten zijn meer middelen (menskracht) voor de cliëntenorganisaties van essentieel belang. Daarom pleit de FvO voor meer actie gericht op kwaliteit van bestaan van cliënten en steun om de kloof te dichten tussen toenemende verwachtingen ten opzichte van de rol van cliëntenorganisaties en hun feitelijke mogelijkheden om die rol te spelen.