Schiphol geeft herinneringsboek uit over vijfde baan

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000
Amsterdam Airport Schiphol

Schiphol geeft herinneringsboek uit over vijfde baan en zijn bewoners

Amsterdam Airport Schiphol heeft een boek uitgegeven ter herinnering aan de inwoners van de Haarlemmermeer, die moesten verhuizen voor de vijfde start- en landingsbaan. Gistermiddag zijn de eerste exemplaren van dit boek, "18-36, 5e Baan Schiphol, een beeld van hoe het was", overhandigd aan deze bewoners, die ook zelf aan de totstandkoming van het boek hebben meegewerkt.

De vijfde baan (baan 18-36 genoemd, omdat hij op de kompasroos precies is gelegen op 180-360 graden) doorsnijdt de noordoosthoek van de Haarlemmermeerpolder en veroorzaakt een ingrijpende verandering in de uitstraling van dit gebied. Voor de vijfde baan moesten zo'n 32 woningen en bedrijven aan de IJweg, Vijfhuizerweg, Hoofdweg, Schipholweg en Kromme Spieringweg in de gemeente Haarlemmermeer verdwijnen. Het boek geeft door middel van verhalen, interviews en foto's een beeld van het agrarisch leven en de geschiedenis van de bewoners van dit gebied.

Amsterdam Airport Schiphol heeft aan vijf fotografen opdracht gegeven het vijfde baan gebied naar eigen inzicht vast te leggen. In het boek zijn deze fotoseries opgenomen, die het landschap, de mensen en hun huizen portretteren. Ook zijn drie familiegeschiedenissen opgetekend en in teksten over verschillende aspecten van het leven in dit gebied komen ook andere bewoners aan het woord.

De overgrootouders van de bewoners van het vijfde baangebied waren pioniers in een pas drooggelegde Haarlemmermeer en moesten hun bestaan bevechten. Hun grootouders maakten het land vruchtbaar. Daarna kwamen de landbouwmachines en de agrariërs van nu moeten hun bedrijf aanpassen aan de Europese regelgeving. De landbouw geeft geen makkelijk bestaan, maar voor velen is geen enkele ontwikkeling zo ingrijpend geweest als het verlaten van deze lokatie voor Schiphols vijfde baan.

"18-36, 5e Baan Schiphol, een beeld van hoe het was" is geschreven door Claudine Hellweg, met medewerking van Heleen den Beer Poortugael. De fotoreportages werden gemaakt door DUO-Aldwin Izarin & Hans van der Linde, Bertien van Manen, Willem Diepraam en Daniel Koning.

Het boek is vanaf half oktober te koop in erkende boekhandels en kost f 49,50.