Halfjaarcijfers 2000 PinkRoccade

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000

PinkRoccade

Ontwikkeling zet door ondanks millenniumluwte
PinkRoccade bevestigt strategie met resultaten eerste halfjaar
Voorburg, 7 september 2000

PinkRoccade is in het eerste halfjaar van 2000 relatief ongevoelig geweest voor de teleurstellende ontwikkeling van de IT-sector, die voortkomt uit de na 1 januari ontstane millenniumluwte. Belangrijke reden voor deze ongevoeligheid is dat 75% van PinkRoccade's omzet voortkomt uit dienstverlening in het kader van langlopende opdrachten (`recurring business'). De resultaten van het eerste half jaar ontwikkelden zich dan ook zoals verwacht.

In het eerste half jaar nam de omzet toe met 37,4 % van 224,9 tot 308,9 miljoen euro waarover een nettowinststijging werd behaald van 56,9% (van 10,2 tot 16,0 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat steeg in de eerste helft met 64,7% tot 24,8 miljoen (1999: 15,0 miljoen euro), waardoor de marge op de dienstverlening toenam van 6,6% tot 8%. De nettowinst per aandeel steeg door deze resultaten met 36%: van 0,64 tot 0,87 euro.

PinkRoccade handhaaft haar verwachtingen ten aanzien van de resultaten van de gekozen strategie. Het concern vertoont een continue, autonome groei, ondanks de toegenomen concurrentiedruk en de competitie voor talent op de arbeidsmarkt. Ook de marktsituatie voor het verkrijgen van outsourcingsopdrachten, een belangrijke pijler onder de groeistrategie van het concern, ziet de directie van PinkRoccade met vertrouwen tegemoet.

Uitgifte aandelen door de Staat der Nederlanden In juni verminderde de Staat der Nederlanden haar belang in PinkRoccade door de herplaatsing van 5.500.000 aandelen. De uitgifteprijs werd vastgesteld op 55,75 euro per aandeel, resulterend in een transactie van 306,6 miljoen euro. Het op de markt brengen van een dergelijk groot pakket aandelen veroorzaakte een tijdelijke daling in de waarde van het aandeel PinkRoccade.
In juni besloot PinkRoccade eveneens tot uitgifte van 2.207.560 nieuwe aandelen bij de Gak Groep voor de verwerving van Automatisering Sociale Zekerheid (ASZ). De aandelen zijn genoteerd aan Amsterdam Exchanges.

Nieuwe leden Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen is uitgebreid met Prof. Dr. P.F. van der Heijden LLM, hoogleraar arbeid en recht aan de Universiteit van Amsterdam, ir. J.C.T. van der Wielen, president en chief executive officer van Numico en met de heer P. van der Woude, voormalig IT-directeur bij Shell. Hun benoeming is bekrachtigd tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 31 augustus 2000. De Centrale Ondernemingsraad van PinkRoccade gaf al eerder aan verheugd te zijn met de voorgenomen benoeming van deze leden van de Raad van Commissarissen. PinkRoccade versterkt met deze benoeming de Raad van Commissarissen, mede vanwege de jarenlange ervaring van de nieuwe leden in internationale, beursgenoteerde ondernemingen.

Aanpak outsourcing voortgezet
In het tweede kwartaal ontwikkelde de outsourcingsdienstverlening zich goed; een bevestiging van de gekozen strategie van PinkRoccade. Dit kwartaal werd een outsourcingsovereenkomst getekend met Staal Bankiers voor beheer en exploitatie van haar midrange systemen. In mei werd het eerste deel van het AMEV Superion project succesvol opgeleverd, als onderdeel van een zevenjarige outsourcingsovereenkomst. Ook met ABZ Nederland, clearinghouse voor de verzekerings- en financiële markt, is in het tweede kwartaal een outsourcingscontract getekend.

Toenemende vraag naar euro-gerelateerde diensten PinkRoccade kreeg in het tweede kwartaal van onder andere het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, alsmede van de ANWB opdrachten voor het realiseren van hun euro-conversie. PinkRoccade zal zelf vanaf 1 januari 2001 overgaan op de euro. Hierdoor is komend jaar voldoende capaciteit beschikbaar voor euro-conversies bij andere opdrachtgevers.

Strategisch alliantie met SAP op lokale overheidsmarkt PinkRoccade en SAP tekenden in juni een strategische overeenkomst voor de toepassing van SAP modules en software in de ontwikkeling van application suites voor de lokale overheidsmarkt. PinkRoccade kan met de overeenkomst geleidelijk toewerken naar een efficiënte product portfolio voor de lokale overheidsmarkt. Tegelijkertijd biedt de alliantie deze opdrachtgevers de voordelen van de toepassing van een wereldwijde standaard in hun maatwerk-applicaties.

Belangrijke versterking PinkRoccade infrastructuur In juni verhuisde een van PinkRoccade's datacentra naar een nieuwe locatie in Amsterdam, resulterend in het grootste Compaq datacentrum in Nederland. De gehele operatie, die onder meer de verplaatsing van ruim honderd automatiseringssystemen omvatte, verliep vlekkeloos. Met de vernieuwing is PinkRoccade's nationale IT-infrastructuur versterkt: ook op het Compaq (voorheen DEC VAX) platform is nu 24 uurs beveiligde en betrouwbare dienstverlening gewaarborgd.

PinkRoccade over op centrale inkoop
Na een succesvol voortraject voert PinkRoccade vanaf het tweede kwartaal centrale inkoop door voor een groot aantal goederen en diensten, met als doel een grotere efficiency en een reductie van inkoopkosten. Het vernieuwde inkoopproces wordt ondersteund door een geavanceerde web-applicatie. Het belang hiervan is groot voor PinkRoccade, dat een relatief kapitaalsintensieve IT-dienstverlener is: zo besteedde PinkRoccade in 1999 circa 75 miljoen euro aan inkoop van middelen en diensten.

Arbeidsmarkt
Zowel Roccade als Pink Elephant intensiveerden in de afgelopen periode hun wervingsinspanningen. De gezamenlijke Roccade-bedrijven presenteerden zich in mei met een nieuwe campagne onder het thema `Roccade rocks you'. De campagne richt zich met name op professionals. Ook Pink Elephant voerde een campagne-vernieuwing door waarmee de bredere loopbaanmogelijkheden in IT-management dienstverlening onder de aandacht werden gebracht. Het concern PinkRoccade werd in april genomineerd (en eindigde op de tweede plaats) voor de `Gouden Hengel", waarmee succesvolle arbeidsmarktcampagnes worden onderscheiden. Ultimo juni telde PinkRoccade 6255 medewerkers.

Voor meer informatie:
PinkRoccade nv