Meldingsplicht Elan en Cox's Orange Pippin opgeheven

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000
TuinbouwNet

Meldingsplicht Elan en Cox's Orange Pippin opgeheven

De meldingsplicht voor de handel in appelen van de rassen Elan en Cox's Orange Pippin is per 7 september opgeheven. Hiermee is de meldingsplicht voor alle appelrassen vervallen. Dat meldt het Productschap Tuinbouw (PT).

De meldingsplicht bij het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) is bedoeld om te voorkomen dat onrijp fruit in de winkel terecht komt. Als het KCB een melding krijgt, controleert het de vruchten op rijpheid. De goedgekeurde partijen zijn gemerkt met een sticker. Als de meldingsplicht van kracht is en het KCB treft bij de handel partijen zonder sticker aan, dan deelt het KCB een bekeuring uit.

Partijen Elan en Cox's Orange Pippin zullen vanaf nu nog wel steekproefsgewijs gecontroleerd worden.