Gevolgen komst euro voor arbeidscontracten

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000
Verbond van verzekeraars

Arbeidscontracten en de euro

De komst van de euro nadert met rasse schreden. De invoering van de euro vraagt om een zorgvuldig administratieve voorbereiding. Ook voor arbeidscontracten heeft dit gevolgen.

Per 1 januari 2002 komt de chartale euro beschikbaar. De administraties van de overheid, uvi's en pensioenfondsen zullen dan worden omgeschakeld. In de periode van 1 januari tot 28 januari 2002 kan nog zowel met guldens als met euro's worden betaald. Na 28 januari mag alleen in nog in euro's worden betaald.

Tijdige voorlichting
Juridisch gezien is de overgang van gulden naar euro geen reden om de arbeidscontracten te wijzigingen of op te zeggen. Wel lijkt het verstandig om personeelsleden tijdig voor te lichten en alvast te laten wennen aan de nieuwe eurobedragen door alvast de bedragen zowel in euro's als in guldens te vermelden. Voor de omrekening van guldens naar euro's zijn op Europees niveau regels afgesproken. Het nominale bedrag in guldens moet verrekend worden met de officiële vastgestelde koers waarbij 1 euro gelijk is aan 2,20371 gulden. Er moet gerekend worden met 6 significante cijfers, waarna afgerond moet worden op 2 decimalen.

Girale uitbetaling
Het is mogelijk om nu al de girale uitbetaling in euro's te laten plaatsvinden. Hiervoor is wel een wijziging van de arbeidsovereenkomst nodig. En daarvoor is overeenstemming met het personeel noodzakelijk. Een voordeel van een vroegtijdige omschakeling is dat de bedrijfsadministratie in één keer kan worden omgezet naar euro's. Ook ontstaat op die manier een langere gewenningsperiode voor zowel werkgevers als werknemers. Het lijkt niet waarschijnlijk op grond van de tekst van de Wet op de Ondernemingsraden dat de Ondernemingsraad een instemmings- of adviesrecht heeft bij de verplichte omschakeling van de gulden naar de euro.

Bondig, 7 september