Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Rotterdam 2001 komt dichterbij

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

ROTTERDAM 2001 CULTURELE HOOFDSTAD
www.rotterdam01.nl

Rotterdam 2001 komt dichterbij

Culturele Hoofdstad prikkelt zintuigen

Rotterdam, 7 september 2000

In januari 2001 barsten de activiteiten rond Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa in alle hevigheid los. Een groot aantal partijen is momenteel druk bezig met de laatste fases van een aantrekkelijk en aanstekelijk programma van rond de 300 onderdelen met een totale omzet van 100 miljoen gulden.
Vanaf 10 september aanstaande zullen alle Rotterdammers tijdens de R-Uitmarkt geconfronteerd worden met de culturele boodschap van Rotterdam 2001. Dan start een grote publiekscampagne die Rotterdam en regio doordringt van de nabijheid van het culturele hoofdstadjaar. Ook wordt dan het epicentrum van de culturele hoofdstad, Calypso 2001, geopend voor het publiek. De voormalige bioscoop aan de Culturele as van Rotterdam is informatiecentrum, ontmoetingsplek en podium tegelijk.

Rotterdam maakt zich op voor het nieuwe culturele seizoen. Op 10 september 2000 presenteren de culturele instellingen van Rotterdam zich op de R-Uitmarkt met hun programma voor het seizoen 2000-2001. Het publiek zal bij dit evenement niet om de culturele hoofdstad heen kunnen. In en om een speciale 'cultuurcontainer' wordt het door een promotieteam geïnformeerd over Rotterdam 2001 met onder meer een promotievideo en een flyer. Bovendien trekt om 14:45 uur een uitbundige Rotterdam 2001-karavaan over de R-Uitmarkt op het Schouwburgplein om daarna uit te waaieren naar verschillende wijken. De bonte mix van kunstenaars, artiesten, dieren en campagnemateriaal vormt een illustratie van het aanstekelijke en aantrekkelijke programma.

Met dit -door B-producties georganiseerde- spektakel lanceert Rotterdam 2001 de eerste publiekscampagne, die overal in de stad te zien zal zijn. Het concept van de campagne is ontwikkeld door het jonge Rotterdamse ontwerpbureau 75B, dat dit jaar de finale van de NPS cultuurprijs heeft gehaald. Het motto van de campagne is 'Rotterdam 2001 komt dichterbij' en laat de Rotterdammers weten dat Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa voor de deur staat.

Calypso 2001
Tijdens de R-Uitmarkt gaat ook Calypso 2001 open voor het publiek. De voormalige bioscoop is verbouwd tot een multifunctioneel centrum. Dit bruisende centrum is het middelpunt van de culturele hoofdstad, waar de bezoeker terecht kan voor informatie, kaartverkoop en 2001-artikelen, maar ook in een plezierige omgeving kan mailen of een hapje en drankje kan nemen. Verder is er ruimte voor presentaties, tentoonstellingen, debatten, voorstellingen en films.

Daarnaast vindt tijdens de R-Uitmarkt ook de première plaats van het muzikale logo van Rotterdam 2001. Dit muziekstuk van ongeveer 10 seconden is door de Rotterdamse conservatoriumstudenten Florian Mayer en Lars Skoglund ontwikkeld als muzikale uiting van de huisstijl van Rotterdam 2001. Het muzikale logo weerklinkt in 2001 overal in de stad.

Kortom, vanaf september wordt de culturele hoofdstad zichtbaar, tastbaar en hoorbaar voor de Rotterdammers.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie