Hoetjes bijzonder hoogleraar regiobestuur in Maastricht

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000

PR & Voorlichting

Persbericht 7 september 2000

Regiobestuur in internationaal perspectief

Dr. B. Hoetjes benoemd tot bijzonder hoogleraar

De Universiteit Maastricht (UM) en de Raad der Europese Gemeenten en Regio's, sectie Nederland (REGR sn) hebben dr. B. Hoetjes benoemd tot bijzonder hoogleraar Regiobestuur in internationaal perspectief. De leerstoel is gevestigd door de REGR sn. Binnen de UM is de leerstoel ondergebracht bij het Centrum voor Euregionale en Locale Studies van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Prof. Hoetjes gaat zich bezighouden met de vraag welke uitwerking grensoverschrijdende bestuurlijke samenwerking heeft op de kwaliteit van het bestuur en beleid van de lagere overheden. Leidt internationaal werken tot effectiever beleid, tot een betere aanpak van beleidsproblemen, tot meer of minder democratisch bestuur? Om deze vragen te beantwoorden, zegt Hoetjes, moet de grensoverschrijdende bestuurlijke samenwerking voor een groot deel nog in kaart worden gebracht. Hoetjes kiest daarbij niet alleen voor een theoretische benadering. In samenwerking met de bestaande grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden in Europa wil Hoetjes zich ook inzetten voor de praktische pro blemen van het openbaar bestuur en een bijdrage leveren aan het publieke debat daarover. Hoetjes ziet de Europese stad Maastricht als een uitgelezen plek om als vergelijkend-internationaal bestuurskundige veldonderzoek te doen.

Curriculum
Ben Hoetjes (1945) studeerde vergelijkende politicologie aan de Universiteit van Amsterdam (1970 cum laude). In 1977 promoveerde hij in Leiden op een onderzoek naar bestuurlijke en politieke corruptie. Daarna publiceerde hij een zestal boeken en talrijke artikelen, nationaal en internationaal. Zijn jongste publikatie betreft de Nederlandse provincies en de EU. Sinds 1984 is Hoetjes aan de Universiteit van Leiden verbonden als universitair hoofddocent vergelijkende bestuurskunde. Het gaat daarbij om de bestudering van buitenlandse bestuursstelsels, alsmede de Europese integratie vanuit bestuurs- en beleidsperspectief. Daarnaast is hij werkzaam als Europa-expert voor het Nederlands instituut voor internationale betrekkingen Clingendael in Den Haag. In die hoedanigheid is Hoetjes betrokken bij de discussies over de hervorming van de Europese Unie.