Symposium over verbetering behandeling kankerpatiënten

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000

FLEISHMANN HILLARD GERMANY GMB

Zuurstof en kanker - wat is het verband tussen die twee?

Een educatief symposium over de verbetering van kwaliteit van leven en behandeling van kankerpatiënten.

Sevilla, 7 september 2000 - De aanwezigheid van zuurstof is essentieel voor het leven van de meeste organismen waaronder de mens, omdat zuurstof nodig is voor de omzetting van suiker in energie. Zuurstofgebrek kan leiden tot de ontwikkeling van disfunctie van organen en daarmee ernstige ziekten tot gevolg hebben. Dit wordt gezien bij patiënten die lijden aan hartstoornissen. Een andere ziekte waarbij onvoldoende zuurstofvoorziening vaak voorkomt maar minder aandacht krijgt is kanker. Een stimulerend, educatief symposium vindt op dit moment plaats in Sevilla, Spanje, van 7-9 september, 2000. Meer dan 800 wereldvermaarde oncologen nemen hieraan deel. Zij bespreken de verbanden die er bestaan tussen zuurstof en kanker en geven daarvan een uitvoerig overzicht. Vanwege het belang van het onderwerp is dit symposium officieel erkend in het kader van permanente medische educatie (Continuing Medical Education) door de Europese Vereniging van Medische Oncologie (European Society of Medical Oncology, ESMO).

Eén van de belangrijkste onderwerpen van het symposium is het vermoeidheidssyndroom dat het gevolg is van tumor- of therapiegeïnduceerde anemie. Bijna 80 procent van alle kankerpatiënten lijdt aan symptomen van vermoeidheid die lichamelijk (moeheid, gebrek aan energie, zwakte) maar ook psychologisch (depressie, cognitieve disfuncties) van aard kunnen zijn 1,2. 'Veel van deze patiënten kunnen worden geholpen door verhoging van hemoglobineconcentraties via bloedtransfusies of door hematopoëtische groeifactoren als erytropoëtine', zegt Dr. Peter Harper, consulterend arts en medisch oncoloog in Guy's & St. Thomas' Hospital in Londen en medevoorzitter van het symposium, 'maar in tegenstelling tot de patiënten zien veel artsen vermoeidheid niet als een echt probleem. Het is daarom noodzakelijk artsen bewuster te maken van wat vermoeidheid voor hun patiënten betekent.'

Het vermoeidheidsprobleem wordt nog duidelijker bij gebruik van dosis-geïntensifeerde chemotherapie die de resultaten van de therapie verbetert, maar ook kan leiden tot ernstige beschadiging van de erytrocytenproductie. Zoals in verschillende onderzoeken is aangetoond kan dit probleem met succes worden voorkomen door preventieve toepassing van erytropoëtine 3,4. Gebruik van deze stof werd daarom geïntegreerd in een aantal nieuwe klinische studies naar bijvoorbeeld long- en borstkanker. Een andere reden voor de correctie van anemie met erytropoëtine is de mogelijke verbetering van het resultaat van de therapie door verhoging van de zuurstofstatus van tumoren via verbeterde hemoglobineconcentraties. Al jaren is bekend dat gebieden van de tumor waar de zuurstofvoorziening slecht is meer weerstand bieden tegen straling vergeleken met delen van de tumor waar de zuurstofvoorziening goed is 5. Daarnaast kon voor sommige types tumoren (bijv. hoofd- en halstumoren, cervixcarcinoom) worden aangetoond dat lage hemoglobineconcentraties een negatief prognosticerende factor is 6,7. 'De verbetering van kankertherapie door de tumor van meer zuurstof te voorzien is een interessante nieuwe benadering in de oncologie', zegt Prof. Mario Dicato, oncoloog in Centre Hospitalier de Luxembourg en medevoorzitter van het symposium. 'De eerste, voorlopige resultaten zijn bemoedigend, maar er moet nog veel werk worden verzet.'

Het symposium wordt gesubsidieerd met een onbeperkte onderwijssubsidie van Ortho Biotech en Janssen-Cilag.

Literatuur:

1. Vogelzang NJ et al. Semin Hematol 1997; 34: 4-12

2. Curt GA The Oncologist 2000; 5: 9-12

3. Del Mastro L et al. J Clin Oncol 1997; 15, 2715-2721

4. Dunphy FR et al. Cancer 1999; 86: 1362-1367

5. Grau C, Overgaard J, in Molls M, Vaupel P, Blood Perfusion and Microenvironment of Human Tumors. Springer Verlag 1998

6. Glaser C et al. Proc of ASCO 1999; Vol. 18, Abstract 1543

7. Grogan M et al: The importance of hemoglobin levels during radiotherapy for carcinoma of the cervix. Cancer 1999; 86: 1528-36

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Mr. Robert Schaefer Fleishman-Hillard Germany GmbH International Communications Hanauer Landstrasse 182c D-60314 Frankfurt am Main Tel. +49 69 40 57 02 361 Fax +49 69 94 41 13 26 e-mail: (schaefer@fleishman.com)

07 sep 00 13:46