'Dieren eindelijk beschermd door wetgeving'

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000
SEPTEMBER 2000

ONDERWERP: WETGEVING BESCHERMING DIEREN

DIEREN EINDELIJK BESCHERMD DOOR WETGEVING

Na vier jaar actie voeren en opkomen voor de rechten van dieren is de Venezolaanse overheid eindelijk doordrongen van het feit dat dieren gelijk aan mensen rechten hebben. Rechten die tot voor kort niet gerespecteerd werden, waardoor het dier een speelbal was van de grillen van de bevolking. Met de aanname van een aantal decreten is de eerste stap in de richting gezet van algehele bescherming van dieren door het Gouvernement van Isla Margarita. Per decreet zijn deze maatregelen van kracht geworden en zal op strikte naleving worden toegezien door de bevoegde instanties.

Het Gouvernement van Isla Margarita erkent nu de vastgelegde artikelen bij de Verenigde Naties aangaande dieren. Artikelen waarin o.a. staat dat dieren het recht hebben op dezelfde vrijheid van leven en bestaan als de mens. Dat dieren in gevangenschap recht hebben op een verblijf zodanig aangepast als de natuurlijke omgeving. De Venezolaanse dierenbeschermster Dr. Josefina Narvaez 'vocht' met de steun van de Nederlandse Stichting Dierenhulp Venezuela gedurende vier lange jaren voor deze wetgeving. "Het is een strijd geweest van de lange adem, maar uiteindelijk zijn dieren als winnaar uit de strijd gekomen. De handtekening actie, in Nederland geïnitieerd door SDV, heeft zeker meegeholpen om het Gouvernement in te laten zien dat dieren gelijk aan mensen rechten hebben. Wij zijn tevreden met deze eerste stap die door het Gouvernement van Isla Margarita is gezet om dieren een beschermde status te verlenen en o.a. het verbod in te voeren op het gebruik van strychnine en cyaankali als middel om deze zwerfdieren te vermoorden. We zullen nu alles in het werk stellen om deze decreten voor geheel Venezuela van kracht te laten worden." Aldus Mark Erwin Vos, initiatiefnemer van Stichting Dierenhulp Venezuela.

Voortgang
Met het van kracht worden van de wetgeving voor het district Nueva Esparta, Isla Margarita, is door de organisatie in Venezuela direct contact gelegd met de regering in Caracas. Ook hier is het verzoek gedaan deze wetgeving te respecteren en aan te nemen voor geheel Venezuela. Er blijft nog een lange weg te gaan alvorens dieren de bescherming genieten die ze zal behoeden voor de veelal ernstige mishandelingen die mensen dieren aandoen. Zeer binnenkort zullen opnieuw ruim 5000 actiekaarten worden aangeboden van Nederlandse dierenvrienden bij de Venezolaanse overheid om zodoende druk op de ketel te blijven houden. Meer informatie over het vrijwilligerswerk van Stichting Dierenhulp Venezuela is te vinden op de officiële website www.dierenhulp.nl . Hier treft men tevens de vertaalde versie aan van de van kracht geworden decreten.

Noot voor redacties