Onderwerpen augustus/september-nummer Metalektro Profiel

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000
Vereniging FME-CWM

Nieuws
In het augustus/september-nummer van Metalektro Profiel alles over familiebedrijven

Met onder andere de volgende interviews en reportages:
* De overlappende culturen in het familiebedrijf Het familiebedrijf is de hoeksteen van het Nederlandse bedrijfsleven. Maar liefst 20 procent van de familiebedrijven bestaat drie generaties of langer - de meeste zijn voor de Tweede Wereldoorlog begonnen - en nog steeds zien nieuwe familiebedrijven het leven. "In een familiebedrijf zie je vooral hart voor de zaak", aldus directeur A.J. Thomassen van het Centrum van het Familiebedrijf.

* VDL Groep, de miljardenonderneming die geen beursgang maakt Hij kwam als 19-jarige stagiair voor drie maanden bij het noodlijdende bedrijf van zijn vader, nam na twee maanden noodgedwongen de touwtjes in handen en voert nu het bewind over een miljardenonderneming met 4200 medewerkers. Wim van der Leegte, in augustus 53 jaar geworden, is een self-made man. Twee dingen zijn hem heilig: zijn bedrijf en zijn familie. Daarom is het de bedoeling dat die twee tot in de verre toekomst onlosmakelijk met elkaar verbonden blijven.

* Jan Aalberts: 'Familie in het bedrijf leidt tot onnatuurlijke situatie'
Hij gelooft per definitie niet in het familiebedrijf. Geeft alleen maar ellende, vindt hij. Bovendien heeft hij teveel voorbeelden van 'rampzalige mislukkingen' gezien. Zijn dochter of broer komen
- al zouden ze nog zo graag willen - zijn bedrijf niet binnen. Jan Aalberts (60) richtte 25 jaar geleden Mifa op in het Limburgse Reuver. Een moeizaam lopend eenmanszaakje, dat een half jaar na oprichting werd gered toen de vaste leverancier van aluminium sierstripjes van Volvo Born het liet afweten. Aalberts had toen vijf mensen in dienst. Nu zijn het er 4000 en is Mifa uitgegroeid tot een van de werkmaatschappijen van het beursgenoteerde Aalberts Industries, in 1999 goed voor een omzet van zo'n 800 miljoen gulden.

* 'Familiebedrijf krijgt het fiscaal zwaar vanaf 1 januari 2001' Het familiebedrijf komt in het nieuwe belastingregime vanaf 2001 zwaar onder druk te staan. Voorrechten vervallen, plichten komen er voor in de plaats. Voor het gemiddelde familiebedrijf wordt het er op onderdelen niet echt leuker op. "Het zal even wennen zijn", beaamt adjunct-directeur Bert Bongers van het Nederlands College van Belastingadviseurs.

* Naast het thema familiebedrijven vindt u alle achtergronden en wetenswaardigheden over de metalektro-industrie.

Metalektro Profiel 00-07

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)