Oprichting vzw Toerisme Leiestreek

Tel.: 056/ 249995
Fax: 056/ 249990

Oprichting van de vzw Toerisme Leiestreek

Op dinsdag 5 september 2000 werd te Kortrijk de vzw Toerisme Leiestreek opgericht.

Dit kadert in de verdere ontwikkeling van de toeristische regio's, waarbij nu ook provinciegrensoverschrijdend gewerkt wordt. Inderdaad zowel de West-Vlaamse als de Oost-Vlaamse Leiegemeenten stapten in deze toeristische samenwerking, gesteund door de provincie West-Vlaanderen en Toerisme Oost-Vlaanderen.

Leden van de vzw zijn:
De steden en gemeenten Wervik, Menen, Wevelgem, Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Waregem, Roeselare, Izegem, Moorslede, Zulte, Deinze, St. Martens-Latem, De Pinte, Nazareth, Gent
De provincie West-Vlaanderen, Toerisme Oost-Vlaanderen de privé-partners: Dadipark en de Beneluxrederij

De vereniging heeft als doelstelling:
a. het initiëren, stimuleren en coördineren van de toeristisch-recreatieve beleidsplanning voor de Leiestreek. b. het initiëren, stimuleren, coördineren en selectief implementeren van initiatieven op het vlak van
toeristisch-recreatieve infrastructuur die voortvloeit uit de toeristisch-recreatieve beleidsplanning.
c. het initiëren, stimuleren, coördineren en selectief implementeren van initiatieven op het vlak van
toeristisch-recreatieve promotie.
d. het ondersteunen van de leden in initiatieven op het vlak van recreatie en toerisme.
e. het vormen van een aanspreekpunt voor de private en publieke toeristische sector van de streek.

In haar gelegenheidstoespraak benadrukte Gedeputeerde mevrouw Marie-Claire Van der Stichele - De Jaegere de voordelen van de regiowerking. Dit leidt tot het groeperen van de actoren, zowel gemeenten als privé-partners, tot een uitgesproken samenhorigheidsgevoel en bereidheid tot samenwerken. De regiocoördinator zorgt voor een geïntegreerde strategische planning en uitwerking van het toeristisch beleid, een verbetering van de overlegstructuren en een vernieuwing en verbreding van het toeristisch- recreatief aanbod. Voor de promotie van de Leiestreek in 2001 zijn alle voorbereidselen getroffen om met een budget van 9 miljoen frank een positie op de toeristische markt te verwerven. De regio zal vooral gepromoot worden als een regio met een grote diversiteit en een rijk aanbod.

Gedeputeerde Guido De Padt van Oost-Vlaanderen benadrukt dat ook in Oost-Vlaanderen de regiowerking goed uitgebouwd is. Aan die regio's werd de mogelijkheid geboden om zichzelf beter te profileren en hun aanbod aldus te vermarkten, mits daar bij de lokale overheid en de privé-sector een bereidheid toe is. Hij noemde de oprichting van de vzw Toerisme Leiestreek een historisch moment omdat voor het eerst in Vlaanderen al de betrokken partners over de provinciegrenzen heen de handen in elkaar slaan om gezamenlijk en op een structurele wijze iin toeristische regio te ontwikkelen, te profileren en te promoten , dit in het belang van de regio, zoals die door de toerist er- en herkend wordt.

Als primeur werd verder medegedeeld dat dat het logo van de nieuwe vzw door niemand minder dan kunstenaar Roger Raveel ontworpen werd. Volledig in zijn eigen stijl heeft deze kunstenaar de Leie in al haar facetten gevat in enkele penseelstreken.

Na de formaliteiten van oprichting van de Algemene Vergadering en Raad van Bestuur werd overgegaan tot de verkiezing van een voorzitter, ondervoorzitter, penningmeester en secretaris. Schepen Lieven Lybeer van Kortrijk werd gekozen als voorzitter Schepen Rudy Vandermeeren van Zulte wordt ondervoorzitter Schepen Henri Masquelin van Wervik wordt penningmeester Regiocoördinator Toerisme en Recreatie Richard Vanacker is secretaris van de vereniging.

Verdere info is te verkrijgen op de zetel van de vereniging: Toerisme Leiestreek vzw
Orangerie Broel
Dam 71