Brief dagelijks bestuur PvdA over bestuurscrisis

Datum nieuwsfeit: 07-09-2000
Partij van de Arbeid

Aan: de leden van het partijbestuur van de PvdA

De gewestelijke besturen

Afdelingsvoorzitters en secretarissen

Besturen van neveninstellingen

Amsterdam, 7 september 2000

Beste partijgenoten,

Graag willen we u persoonlijk informeren over de gang van zaken in het Dagelijks Bestuur de afgelopen weken. Wij vinden het bijzonder spijtig dat de partij over de ontstane situatie in eerste instantie via de media is geïnformeerd.

Wij zijn aan deze bestuursperiode begonnen met de opdracht om de nota "Nieuwe Uitdagingen" in de partij concreet vorm te geven. Veel is op dat gebied tot stand gebracht door een gezamenlijke inspanning van de voorzitter en het dagelijks bestuur.

Wij hebben echter moeten constateren dat de samenwerking in het bestuur onder druk is komen te staan. Dit heeft geleid tot verschillen van inzicht in de wijze waarop bestuurlijk leiding is gegeven aan de partij. Volstrekt ten onrechte is in de media gesuggereerd dat ook de integriteit van de voorzitter aan de orde zou zijn.

Feit is dat er een onwerkbare situatie is ontstaan in het dagelijks bestuur en dat een overdracht van taken door de voorzitter onvermijdelijk was geworden. Het Dagelijks Bestuur zal zo snel mogelijk aan het partijbestuur laten weten op welke wijze de taken tot aan het congres worden waargenomen en ingevuld. Uitgangspunt vormt hierbij de huidige portefeuilleverdeling.

Onder het mandaat, dat zij in februari 1999 van het congres heeft gekregen, zal Marijke van Hees lid blijven van het bestuur van de partij tot aan het volgende congres in maart 2001 en beschikbaar blijven voor het verrichten van werkzaamheden binnen de partij. Op het congres zal zij verantwoording afleggen voor de invulling van het aan haar gegeven mandaat.

Marijke van Hees en de leden van het Dagelijks Bestuur betreuren de nu ontstane situatie zeer. Ons handelen in de afgelopen dagen is er op gericht geweest om de schade in het belang van de partij zoveel mogelijk te beperken. We menen dat op die wijze de concentratie van ons allen het snelst weer kan verschuiven naar waar het werkelijk om gaat: een vitale, veelzijdige en democratische partij.

Wij zullen onze leden verder informeren via de PRO van eind september.

Op korte termijn sturen wij u informatie over de activiteiten van de partij in de komende periode.

Namens het dagelijks bestuur,

Mariëtte Hamer, Lein Labruyere