Spannende avondexcursie Noordhollands Landschap

Datum nieuwsfeit: 08-09-2000
Spannende avondexcursie Noordhollands Landschap

Met batman op zoek naar vleermuizen

't ZAND - Overdag houden ze zich verscholen in spouwmuren of in speciale slaapkastjes. Maar wanneer de schemer intreedt vliegen ze masaal uit. Het blijven mysterieuze beesten, vleermuizen. Op vrijdag 8 september organiseert de Stichting Het Noordhollands Landschap een avondexcursie om deze zoogdieren eens nader te bekijken. Dat wordt een spannende tocht door een stikdonker bos.

Vleermuizen verblijven het liefst in gebieden met hoge bomen, plassen en vijvers. In rustige gebieden ook, waar nog voldoende voedsel (insekten) aanwezig is. Niets voor niets dat de vleermuis een goede indicator is voor een gezonde omgeving. Maar, dergelijke gebieden worden schaars in Nederland. Ook de vleermuis heeft het daarom steeds moeilijker.

Geheimen onthuld
Het gebied rond de eendenkooi 't Zand in de kop van Noord-Holland is nog zo'n gezonde omgeving. Hier worden regelmatig vijf van de twintig Nederlandse soorten waargenomen. De eendenkooi en het omliggende terrein wordt dan ook beheerd door de Stichting Het Noordhollands Landschap. Graag onthult deze stichting wat geheimen van dit fascinerende dier.

Het Noordhollands Landschap nodigt voor deze excursie de plaatselijke batman Jan Boshamer uit. Deze kenner vertoont vrijdag vanaf 19.30 uur in het bezoekerscentrum van de eendenkooi allereerst een diaserie. Daarin worden
enkele soorten getoond en vertelt Boshamer over de eet- en leefgewoonten en beschermingsmaatregelen. Direct daarna, als het buiten al donker is, gaat de groep het bos in. Gewapend met apparatuur om de ultrasonore geluiden van de
vleermuizen op te kunnen vangen. Op die manier kunnen de verschillende soorten herkend worden. En met een grote lamp beschenen, want we willen ze natuurlijk wel zien.

Met een beetje mazzel vliegen de ruige dwergvleermuis, de laatvlieger ofwel boerenvleermuis en de watervleermuis hun achtjes boven de boomsingels of de kooiplas. Het kan niet anders of dit wordt een spannende tocht die met name kinderen zal aanspreken. Het is verstandig waterdichte schoenen of laarzen mee te nemen. De excursie duurt ongeveer twee uur.

Jong en oud mag mee. Start: bezoekerscentrum Eendenkooi 't Zand, de Korte Bosweg 47, 't Zand. Vanaf het station Schagen rijdt bus 159, daarna 15 min. lopen. Een half uur fietsen vanaf Schagen. Voor auto's zijn er enkele parkeerplaatsen op het terrein.
De kosten bedragen f 4,- voor niet-leden, f 3,- voor NHL-leden en f 1,- voor kinderen. Opgeven bij de Stichting het Noordhollands Landschap, tel. 0251-659696.

Voor inlichtingen over bovenstaand persbericht kunt u contact opnemen met Jan Zijp, 0224-593054 of Johan Stuart, 0251-659750 of mobiel 06-53129644. E-mail: (nhl@tref.nl)

Castricum, 4 september 2000