'Europese Commissie nog niet akkoord met overname Schelde'

Bruidsschat Schelde groter dan 105 miljoen

P E R S B E R I C H T ARGOS 8 SEPTEMBER 2000

Bruidsschat Schelde groter dan 105 miljoen

Europese Commissie nog niet akkoord met overname

De financiële steun die het kabinet heeft toegezegd voor de overname door Damen Shipyards van de noodlijdende Vlissingse scheepswerf De Schelde is groter dan de 105 miljoen gulden waarover minister Jorritsma van Economische Zaken spreekt in haar brief aan de Tweede Kamer van 14 juli jongstleden. Uit vertrouwelijke stukken die het VPRO-radioprogramma Argos (vrijdag 8 september 2000, radio 1) in handen kreeg, blijkt dat het in totaal gaat om (maximaal) 165 miljoen gulden overheidssteun. De Europese Commissie onderzoekt op dit moment nog of deze steun niet in strijd is met het Europese mededingingsrecht. Volgens Tweede Kamerlid Vendrik (GroenLinks) doet de regering naar buiten toe laconiek over dit onderzoek, ook .omdat men geen slapende honden wakker wil maken..

Op 31 augustus informeerde minister Jorritsma de Tweede Kamer, deels achter gesloten deuren, over de vertraging die de overname van de Schelde opnieuw heeft opgelopen. Op 14 juli nog had de minister aan de Kamer gemeld dat de overdracht .uiterlijk 1 september 2000. zou plaatsvinden. In het overleg met de Kamer noemde de minister als reden voor de vertraging de ingewikkelde juridisch-technische afwikkeling. Argos beschikt over informatie dat de Europese Commissie nog niet akkoord is met de deal en roet in het eten kan gooien. Dit wordt bevestigd door de Tweede Kamerleden H. Voute (VVD) en K. Vendrik (GroenLinks) en ook door directeur K. Damen van Damen Shipyards.

VVD-Kamerlid Voute benadrukt dat de steun in dit geval - volgens zowel het kabinet als de meerderheid van de Tweede Kamer - niet gezien kan worden als concurrentievervalsing. Het Europese verbod op staatssteun maakt immers in artikel 296 uit het verdrag van de Europese Unie nadrukkelijk een uitzondering voor de defensie-industrie. Maar datzelfde artikel 296 stelt tevens dat overheidssteun voor de productie van defensiematerieel niet mag leiden tot concurrentievoordelen op de niet-militaire markt. En precies daarover zijn bij ambtenaren in Brussel vragen gerezen. De cruciale vraag is: krijgt Damen, voor het grootste deel bouwer van niet-militaire schepen, met de overheidssteun voor de overname van de overwegend militaire Schelde-werf ook concurrentievoordelen in de civiele scheepsbouw?

Voute bevestigt dat deze kwestie nog in onderzoek is bij de Europese Commissie. Letterlijk zegt zij: .Dat de Europese Commissie nog niet op
1 september besloten heeft, is een teken dat ze er op studeren en misschien ermee worstelen. Ik denk dat het goed is dat ze dat doen. Ik hoop alleen dat ze snel klaar daarmee zijn.. Volgens Vendrik is deze kwestie met Brussel serieuzer dan de regering wil doen voorkomen. .Men is daar niet erg openhartig over en men zal zeker geen slapende honden wakker willen maken., zegt hij. .Zoals zo vaak te doen gebruikelijk is de Nederlandse overheid erg laconiek over het oordeel in Brussel inzake staatssteun. Dat valt altijd mee totdat het tegen zit..

K. Damen, directeur van Damen Shipyards, zegt er op te rekenen dat de deal eind volgende week zijn beslag zal krijgen. .Het goedkeuringstraject van Brussel zal langer zijn., zegt hij. .Dat kan betekenen dat er later nog aanwijzingen kunnen komen waar de overheid en wij ons aan moeten houden..

Uit de vertrouwelijke stukken waarover Argos beschikt, blijkt dat bij de 105 miljoen gulden die de regering voor de overname heeft toegezegd nog eens 15 miljoen gulden moeten worden opgeteld van een toezegging uit november 1998. Destijds zei het kabinet in totaal 50 miljoen gulden steun toe aan De Schelde. 35 miljoen daarvan in de vorm van een lening, die nu in het kader van het pakket van 105 miljoen (zie hierboven) wordt kwijtgescholden.

Boven op het totaal van 120 miljoen aan .vermogensversterking. komt ook nog eens een bijdrage van maximaal 45 miljoen in de vorm van een zachte lening met een looptijd van 15 jaar voor de verhuizing van een deel van De Schelde naar het Sloegebied (bij Vlissingen). Daarmee komt het totaal op maximaal 165 miljoen gulden. Het Ministerie van Economische Zaken wilde geen commentaar geven op deze cijfers. Men verwees Argos naar de brief van minister Jorritsma van 14 juli, waarin sprake is van .een vermogensversterking van NLG 105 miljoen..

Kamerlid Vendrik (GroenLinks) vreest dat het niet zal blijven bij deze bedragen en dat de overheid .in de houtgreep zit van KSG/Damen Shipyards.. Als de export van marineschepen straks toch weer tegenvalt zal, zo vreest hij, het bedrijf opnieuw op de stoep staan voor steun. Aan de andere kant leidt de politieke wens om, ondanks de beroerde internationale markt, een nationale marine-industrie in stand te houden tot een grote druk op het terughoudende wapenexportbeleid als het gaat om dubieuze regimes of spanningsgebieden. Aldus Vendrik.

Telefoon redactie Argos: 035 67 12 360 (eventueel Voice Mail inspreken)

08 sep 00 16:35