Gehandicaptenzorg wil niet zelf onderhandelen over CAO

Datum nieuwsfeit: 08-09-2000
ABVAKABO FNV

OR-en in gehandicaptenzorg willen niet onderhandelen over CAO (8 sep)

Leden van ondernemingsraden willen niet zelf onderhandelen over hun CAO; dat moet een zaak blijven van de vakbonden. Dit blijkt overduidelijk uit een enquête die ABVAKABO FNV heeft gehouden onder de leden van ondernemingsraden in de gehandicaptenzorg in het oosten van het land. Dat de kwestie wel erg leeft, blijkt uit de response die binnen een week al ruim 65 procent bedraagt.

Leden van ondernemingsraden geven aan dat de vakbonden landelijk de arbeidsvoorwaardelijke regelingen in de CAO moeten regelen met de werkgevers. Ook vinden zij het ongewenst dat de arbeidsvoorwaarden in verschillende delen van het land uit elkaar gaan groeien. De basisnormen moeten in de CAO blijven. De leden geven ook aan dat het niet (alleen) een kwestie van werkdruk, onvoldoende tijd en faciliteiten is dat de arbeidsvoorwaarden centraal geregeld moeten blijven.
De uitkomsten van de enquête zijn een ondersteuning voor de opvatting van ABVAKABO FNV bij de huidige CAO-onderhandelingen. De werkgevers in de gehandicaptenzorg (VGN) willen veel arbeidsvoorwaardelijke regelingen decentraliseren naar de OR. ABVAKABO FNV is weliswaar voor maatwerk per instelling, maar blijft op het standpunt dat de basisregelingen in de CAO moeten blijven.

De CAO-onderhandelingen lopen al vanaf eind april en het einde is nog niet in zicht. Op 26 september volgt een nieuwe onderhandelingsronde. Daaraan voorafgaand organiseert de FNV-bond een aantal ledenvergaderingen om de stand van zaken met de leden te bespreken en eventuele acties voor te bereiden.
Op dit moment worden ook handtekeningen ingezameld om de werkgevers in de laatste onderhandelingsronde onder druk te zetten. Tot op heden zijn er ruim 5.000 handtekeningen verzameld. Deze actie loopt nog door tot 25 september