Samenwerking Philips en Microsoft op gebied 'Enhanced TV'

Datum nieuwsfeit: 08-09-2000
Philips en Microsoft kondigen samenwerking aan op het gebied van 'Enhanced TV'

Philips neemt licentie op Microsoft TV-software; Microsoft ondersteunt set-top box platform van Philips

Schiphol-Rijk, 8 september 2000 - Microsoft en Philips hebben overeenkomsten gesloten die erop gericht zijn de adoptie van 'Enhanced TV'-producten en -diensten door de kabel- en satellietindustrie en consumenten te stimuleren. In het kader van deze overeenkomsten zal Philips een licentie nemen op Microsoft TV-software en zal het bedrijf met Microsoft samenwerken bij de ontwikkeling van een reeks opzetkastjes die gebaseerd zijn op Microsoft TV-software en het Nexperia-hardwareplatform van Philips. De eerste van deze Philips-opzetkastjes met Microsoft TV-software wordt in 2001 verwacht. Microsofts TV-klanten die al op een eerder tijdstip een Philips-opzetkastje willen uitrollen, zullen een migratiemogelijkheid krijgen.

Het Philips/Microsoft Enhanced TV-platform zal een brede verscheidenheid aan nieuwe producten en diensten ondersteunen, waaronder:

* Interactieve TV - Programma's die worden aangevuld met content voor meer interactie met de kijker;
* Persoonlijke TV - Met onder andere de mogelijkheid om video-opnames te maken op een ingebouwde harddisk, favoriete kanalen en gepersonaliseerde elektronische programmagidsen;
* Internet op TV - Toegang tot het web en Internet-diensten via de televisie.
Met de opzetkastjes kunnen kabel- en satellietmaatschappijen hun klanten vele extra diensten en mogelijkheden bieden, zoals Personal Video Recording (PVR), e-commerce, online games, interactieve tv-programma's, instant messaging, web-browsing, e-mail, Electronic Programming Guide (EPG), thuisnetwerken, betaal-tv en video-on-demand.

Beide ondernemingen zullen met elkaar samenwerken om te voorzien in de specifieke behoeften van kabel- en satellietmaatschappijen en zullen via open standaards de mogelijkheden van Enhanced TV verder uitbreiden. Tevens zullen Philips en Microsoft twee identieke onderzoekscentra opzetten om nieuwe Enhanced TV-implementaties te ontwikkelen en te testen.

"Samenwerking in deze industrie is belangrijker dan ooit," zegt Rob van Oostenbrugge, chairman van Philips Digital Networks. "Teneinde consumenten de beste combinatie van hardware en software, diensten en applicaties aan te kunnen bieden, moeten de juiste samenwerkingsverbanden gesmeed worden. Met haar diepgaande expertise op het gebied van software en diensten is Microsoft een ideale partner voor Microsoft. Tezamen zullen de we de basis leggen voor een nieuwe generatie van breedbanddiensten via voor Internet geschikte, intelligente apparaten."

Philips neemt licentie op Microsoft TV-technologie Philips zal een licentie nemen op Microsoft TV client-software, die consumenten uitgebreide breedband Encanced TV-mogelijkheden biedt en gebruikt zal worden in digitale en analoge opzetkastjes en televisietoestellen.

Philips zal de Microsoft TV-software implementeren in haar op Nexperia gebaseerde opzetkastjes en zal een reeks producten ontwikkelen voor kabel- en satellietmaatschappijen. In het kader van de overeenkomsten zal Philips een licentie van Microsoft TV-software kunnen meeleveren met opzetkastjes, als deel van een geïntegreerd hard- en softwareproduct.

Philips en Microsoft vormen de basis voor benadering van een brede markt Deze aankondiging onderstreept de gemeenschappelijke visie van Philips en Microsoft om de brede beschikbaarheid van nieuwe breedband tv-diensten mogelijk te maken door de ondersteuning van open standaards. Dankzij ondersteuning voor HTML, XML, DVB en DOCSIS zorgen de beide bedrijven ervoor dat belangrijke ontwikkelaars, waaronder kabelmaatschappijen, omroepbedrijven, content-ontwikkelaars, applicatieontwikkelaars en service providers, gemakkelijk kunnen profiteren van de nieuwe mogelijkheden van breedband tv-netwerken.

"Microsoft en Philips vormen tezamen een krachtige Enhanced TV-alliantie,"zegt Jon DeVaan, senior vice president van de TV Division bij Microsoft. "Met de diepgaande expertise van Philips in de consumentenmarkt, waarbij één op de twee huishoudens een Philips-product bezit, en de expertise van Microsoft op het gebied van op standaards gebaseerde Internet-technologieën, zijn we klaar om consumenten over de hele wereld Enhanced TV aan te kunnen bieden."

Philips en Microsoft hebben reeds samengewerkt bij het lanceren van nieuwe concepten voor tv-opzetkastjes, zoals Internet-TV en andere initiatieven, op basis van een langjarige relatie tussen Philips en Microsoft WebTV Networks. Daarnaast werken Microsoft en Philips samen op verschillende andere terreinen, uiteenlopend van thuisnetwerken tot streaming media.

Het Philips set-top box-platform
Philips is een vooraanstaand leverancier van opzetkastjes die de nieuwste Enhanced TV-diensten kunnen bieden. Via de ondersteuning van MPEG-4 media streaming, harddisk-opslag, multimedia en thuisnetwerken, ontwikkelt Philips de toekomst van televisie, door het opzetkastje te veranderen in een complete thuisbasis voor breedband multimediadiensten.

Het Microsoft TV-platform
Het Microsoft TV-platform is een complete software-oplossing voor de tv-industrie, die televisie nuttiger, leuker en interessanter voor consumenten maakt. Tevens creëert het nieuwe zakelijke kansen voor kabel- en satellietmaatschappijen en hun programma-, hardware- en softwareleveranciers. De client-software, Microsoft TV Basic Digital voor de huidige generatie opzetkastjes, en Microsoft TV Advanced voor geavanceerde opzetkastjes, is geschikt voor een brede reeks tv-apparaten, uiteenlopend van opzetkastjes tot geïntegreerde tv-toestellen.

Microsoft TV Server en Microsoft TV Access Channel Server zijn twee serverproducten waarmee kabel- en satellietmaatschappijen grootschalige, commerciële Enhanced TV-diensten kunnen aanbieden. Windows Media Technologies zijn een integraal onderdeel van Microsoft TV Advanced.

Het Microsoft TV-platform ondersteunt wereldwijde standaards voor digitale tv-uitzendingen, waaronder DVB, ATSC en ARIB. Het ondersteunt tevens veelgebruikte Internet-standaards, zoals HTML, JavaScript en Dynamic HTML, alsmede alle interactieve content die ontwikkeld is volgens de specificaties van het Advanced Television Enhancement Forum (ATVEF). Meer informatie is te vinden op: www.microsoft.com/tv/.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.