Europese norm noodverlichting in het Nederlands vertaald

Nederlands Normalisatie-instituut

Europese norm noodverlichting in het Nederlands vertaald

Symposium op 28 september: 'NEN-EN 1838 belicht'

Delft - De Nederlandse Vereniging van Fabrikanten van Noodverlichting (NVFN) en het Nederlands Normalisatie-instituut organiseren 28 september een symposium over noodverlichting in 't Spant in Bussum. Centraal staat de Europese norm voor noodverlichting NEN-EN 1838. Vanwege het belang van deze norm voor de branche is deze nu in het Nederlands vertaald.

Tijdens het symposium gaan diverse sprekers in op de relatie tussen de norm voor noodverlichting, de Arbo-wet en het Bouwbesluit, de recent aangebrachte veranderingen in de Arbo-wet en op de vraag bij welke calamiteiten de gebruiker en/of de eigenaar van een pand aansprakelijk is. Daarnaast wordt ook aangegeven voor welke werkplekken een verhoogd risico geldt; werkplekken, die dus meer aandacht nodig hebben bij calamiteiten.

Ook is er aandacht voor de verblindingszone, lichttechnische vereisten, anti-paniekverlichting, veiligheidsignalering in gebouwen ten behoeve van de brandveiligheid (NEN 6088). Een demonstratie responsetijd biedt tastbaar inzicht. Ook het schijnbaar luttele verschil tussen 0,5 en 1 lux wordt duidelijk in een demonstratie over verlichtingssterkten. Kortom, een middag met een compleet programma over noodverlichting.

Dit symposium is bedoeld voor adviseurs, gebruikers van noodverlichting, architecten, de brandweer, de arbeidsinspectie en facility managers, installatiebedrijven, preventieve diensten en medewerkers van Bouw en Woningtoezicht van gemeenten.

Kosten
Deelname kost NLG 495,--. Dit is inclusief de Nederlandse vertaling van NEN-EN 1838 'Toegepaste verlichtingstechniek - Noodverlichting' (bij losse aanschaf kost deze norm NLG 94,50). Tegelijkertijd kan het nieuwe normontwerp NEN 6088 'Brandveiligheid van gebouwen - Veiligheidssignalering - Vluchtroute-aanduiding - Eigenschappen en bepalingsmethoden:2000' met korting worden besteld met 35% korting (kost normaal NLG 36,-).

Deelnameformulier
Voor opgave en het bestellen van de genoemde normen kan men een formulier opvragen bij
NEN-Cursussen, telefoon: (015) 2 690 188 of fax: (015) 2 690 228.

Programma symposium 'NEN-EN 1838 belicht'

13.00 uur Ontvangst en koffie
13.30 - 13.40 uur Opening symposium door de dagvoorzitter 13.40 - 13.50 uur Het ontstaan van NEN-EN 1838
Mevrouw A.P. van der Horn, Normalisatie-adviseur NEN-Bouw. Als eerste spreker informeert mevrouw Van der Horn u over de samenwerking tussen CEN en NEN, het doel van de noodverlichtingsnorm en geeft inzicht in de gevolgde procedure bij de ontwikkeling daarvan. 13.50 - 14.05 uur Een wettelijk kader voor noodverlichting De heer B. van der Stap, Algemeen Directeur Van Lien Barendrecht B.V. De heer Van der Stap vertelt meer over de verantwoordelijkheid en de aansprakelijkheid voor de noodverlichtingsinstallatie in het kader van het Bouwbesluit versus de Arbo-wet.
14.05 - 14.25 uur NEN-EN 1838, een introductie
De heer E. de Grande, Managing Director Benelux,Cooper Menvier B.V. De norm NEN-EN 1838 neemt integraal de bepalingen over van EN 1838 en vervangt NEN 1890. Behandeld worden de aangepaste terminologie en de nieuwe definities, alsook de bijkomende toepassingen. 14.25 - 14.50 uur Lichttechniek en waarneming
De heer W.J.E.M. Sliepenbeek, Divisie Directeur Noord-Europa ETAP. Aan de hand van demonstraties illustreert de heer Sliepenbeek hoe de waarneming wordt beïnvloed door lichtniveau, gelijkmatigheid en lichtrichting.
14.50 - 15.05 uur Koffiepauze
15.05 - 15.30 uur Vluchtwegsignalering
De heer H. Boertjens, Faber Electronics.
Wat is veiligheidssignalering en welke eisen moeten hieraan gesteld worden? Welke typen pictogrammen zijn er en hoe worden deze waargenomen? En hoe beleeft en herkent men vluchtroutes? 15.30 - 16.00 uur Paneldiscussie
Tijdens de paneldiscussie, waaraan naast de sprekers ook enkele gasten deelnemen, is ruime gelegenheid om vragen te stellen. 16.00 - 17.00 uur Afsluiting en aansluitend borrel