Correctieblad op bodemnorm NEN 5740

Datum nieuwsfeit: 08-09-2000
Nederlands Normalisatie-instituut

Correctieblad NEN 5740 gepubliceerd

Delft Omdat is gebleken dat een aantal tabellen in de bijlagen van bodemnorm NEN 5740 interpretatieproblemen geven en één van de formules onjuist is, heeft het Nederlands Normalisatie-instituut een correctieblad gepubliceerd.

In de bijlagen B.11 en B.13 van NEN 5740:1999 Bodem - Onderzoeksstrategie bij verkennend onderzoek - Onderzoek naar de milieuhygiënische kwaliteit van bodem en grond worden onderzoeksstrategieën gegeven voor grootschalige locaties. Bijlage B.11 beschrijft de onderzoeksstrategie voor de toetsing of sprake is van schone bodem. De onderzoeksstrategie uit bijlage B.13 is van toepassing op de keuring van relatief homogene niet-schone grond. Beide strategieën zijn van toepassing op een te toetsen bodemvolume van minimaal 25.000 m3, waarbij bij toenemend bodemvolume het aantal te toetsen terreineenheden afneemt.
Gebleken is dat de in deze bijlagen opgenomen tabellen niet duidelijk beschrijven hoe het aantal te toetsen terreineenheden moet worden berekend. Bovendien is de gegeven formule voor het aantal te nemen grepen/boringen bij de aanwezigheid van meerdere bodemlagen onjuist.

In het correctieblad zijn nieuwe tabellen opgenomen die de huidige tabellen moeten vervangen. Het correctieblad is gratis verkrijgbaar bij NEN-Klantenservice, telefoon: (015) 2 690 391, fax: (015) 2 690 271 of e-mail: (bestel@nen.nl) of via het bestelformulier.

Inlichtingen
Meer informatie is verkrijgbaar bij ir. M.C.J. van Dalen, telefoon: (015) 2 690 327, e-mail: (machiel.vandalen@nen.nl).