Nederland loopt met eCommerce achter bij rest Europa en VS

Datum nieuwsfeit: 08-09-2000

ANDERSEN CONSULTING

Nederland loopt met eCommerce achter bij rest van Europa en VS

eCommerce onderzoek Andersen Consulting: Nederland loopt nog steeds achter bij rest van Europa en de Verenigde Staten

Alleen Oost-Europese landen komen slechter uit de bus dan Nederland

Amsterdam/Parijs, 8 september 2000 - Een overgrote meerderheid van de Europese bedrijven ziet eCommerce als een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Volgens het jaarlijkse onderzoek van Andersen Consulting, uitgevoerd in 16 Europese landen, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika, houdt 97% van de grote Europese bedrijven zich actief bezig met eCommerce. Nederland bevindt zich echter nog in de Europese achterhoede: alleen de Oost-Europese landen komen slechter naar voren in het onderzoek. Landen als België, Oostenrijk en Ierland presteren aanmerkelijk beter dan Nederland.

Veel bedrijven zijn nog bezig zijn met de mentale omschakeling naar de nieuwe situatie: door de transparantie van internet heeft de klant meer macht dan voorheen. De onderzoekers benadrukken dat de uiteindelijke winnaars die bedrijven zijn die niet alleen een goed idee hebben, maar ook veel aandacht besteden aan de uitvoering. Er zijn nog steeds verschillen tussen de Amerikaanse en Europese industrieën. Europese bedrijven maken niet alleen minder gebruik van eCommerce, maar ze zetten het ook in voor minder functies. Opvallend in het rapport is dat de belangrijkste drijfveer voor het opstarten van eCommerce activiteiten de angst voor achterstand op de concurrentie is. Ondanks de recente marktcorrectie zegt 93% van de bedrijven niet voor een andere eCommerce strategie te hebben gekozen.

In het onderzoek wordt een verschil geconstateerd tussen de landen waar eCommerce nog aan het opkomen is en landen waar op dit vlak een consolidatie gaande is. De eerste groep landen, waartoe ook Nederland behoort, wordt gekenmerkt door 'naïef enthousiasme': er wordt wel aandacht aan besteed, maar de implementatie ervan is niet optimaal. De tweede groep landen wordt getypeerd door een 'pragmatisch realisme'. Hier wordt eCommerce op een meer structurele wijze geïmplementeerd.

Nederland
In vergelijking met het vorig jaar is er een over het algemeen stijgende lijn te zien. De grootste groei was er in eCommerce voor sales en marketing. 93% van de ondervraagde bedrijven zegt hiermee te werken en Nederland is hierdoor een voorloper op de andere Europese landen en Amerika. Voor de rest heeft Nederland echter een grote achterstand. Een kleine groei, ver beneden het Europese gemiddelde, kende het gebruik van eCommerce voor logistiek, accounting en financiën, human resources en productontwikkeling. Hoopvol is de significante toename in het aantal bedrijven dat zegt ervan uit te gaan dat zij mogelijkheden op het gebied van eCommerce niet zullen laten liggen, een stijging van 54% vorig jaar naar 83% dit jaar. Bijna alle Nederlandse bedrijven (90%) zegt een eCommerce-strategie te hebben.

Net als de andere Europese landen richten Nederlandse bedrijven zich vooral op de voordelen die eCommerce kan bieden voor de relaties met klanten, 90% biedt nieuwe eCommerce services aan haar bestaande klanten. Maar weinigen zeggen eCommerce te gebruiken voor het aanboren van nieuwe geografische gebieden (13%), nieuwe industrieën (17%) en het terugbrengen van de kantoorkosten (7%). Hiermee loopt Nederland opnieuw achter op het merendeel van de andere Europese landen. Zeven van de tien Nederlandse managers noemt het volgen van de concurrentie als reden voor eCommerce activiteiten, terwijl maar 60% het aanboren van een nieuwe inkomstenbron als reden opgeeft en 57% het behouden van de strategische positie noemt. Er is echter een daling, van 47% naar 26%, van de Nederlandse managers die zeggen dat zij eCommerce zien als een middel dat competitief voordeel biedt. Op dit gebied zijn zij het meest pessimistisch in Europa.

Marc Vrouenraets, partner bij Andersen Consulting: 'Nederlandse ondernemers hebben te vaak een afwachtende houding ten opzichte van internet. Er heerst binnen veel bedrijven een sfeer van 'eerst zien, dan geloven'. Bij deze bedrijven is de overtuiging dat internet volledig nieuwe kansen biedt nog niet doorgebroken. Anderzijds zijn er natuurlijk ook veel goede voorbeelden te noemen, maar de constatering dat Nederland achter loopt is helaas juist.'

Andersen Consulting is een wereldwijd opererend consultancybedrijf voor organisatie-advies en technische ondersteuning, goed voor 8,9 miljard dollar omzet. Zij heeft als missie 'to help our clients create their future'. Andersen Consulting werkt voor klanten uit alle branches volgens het concept van Business Integration: integratie van strategie, mensen, bedrijfsprocessen en technologie. De organisatie heeft meer dan 65.000 mensen in dienst in 48 landen waarvan ruim 700 mensen in Nederland. Homepage: www.ac.com

Noot voor redacties