FNV organisaties krijgen één sector CAO

FNV

FNV organisaties krijgen één sector CAO
(publieksinfo@fnv.nl) - (publieksinfo@fnv.nl)

Zes FNV organisaties integreren eigen CAO's tot FNV Bondgenoten, FNV Formaat, FNV Bouw, FNV Kiem, FNV Vakcentrale en FNV Ledenservice krijgen binnenkort één sector CAO. Tot nu toe kende iedere organisatie een eigen CAO.

Er is gekozen voor één sector CAO, omdat steeds meer FNV organisaties fuseren of samenwerken. Om daarbij de mobiliteit van het personeel te bevorderen is een gelijk arbeidsvoorwaardenpakket van belang.

In het principe-akkoord, dat de werkgeversvereniging FNV Organisaties en de Sectorraad Vakbonden in juli van dit jaar hebben afgesloten, staan tal van vernieuwingen. Er komen keuze-elementen in de CAO, een sabbatical leave regeling, deels betaald ouderschapsverlof, een fietsvergoeding, modernisering van de bestaande pensioenregelingen, een nieuw loongebouw voor FNV Bondgenoten en adoptieverlof van 3 weken. De loonsverhoging voor twee jaar is twee maal 3,25 % en de eindejaarsuitkering stijgt met 0,25 %. De rest van de loonruimte is gebruikt voor de integratie van de CAO's.

Uiteraard treden er door de integratie van zes CAO's soms ook verslechteringen op. Door middel van goede overgangs- en afbouwregelingen wordt dit gecompenseerd.

De leden van de betrokken FNV organisaties hebben inmiddels ingestemd met het akkoord. Alleen de leden van FNV Bondgenoten wijzen de nieuwe CAO af. Voor de werknemers bij die bond zijn de verslechteringen het grootst. Aanstaande maandag volgt nog een gesprek met de werkgever FNV Bondgenoten om dit probleem te bespreken, zonder daarbij het principe-akkoord open te breken.

De bedoeling is om in de toekomst nog meer FNV organisaties te betrekken bij de sector CAO.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/nieuws of www.fnv.nl/bondgenoten.