Nieuwe concepten voor uitlaatsystemen van Bosal

Datum nieuwsfeit: 08-09-2000
Bosal

Nieuwe concepten voor uitlaatsystemen van Bosal

1. Bosal's Lichtgewicht Concept voor uitlaatsystemen - een verstrekkende innovatie voor de ontwikkeling van uitlaten voor toekomstige auto's
Bosal is in de afsluitende fase van een omvangrijk researchprogramma dat moet resulteren in een totaal nieuw concept voor uitlaatsystemen. Deze Bosal "lichtgewicht uitlaten" maken het mogelijk een gewichtsbesparing te realiseren van 50 % ten opzichte van de huidige uitlaatsystemen.

Kern van het concept is dat ieder afzonderlijk onderdeel van het uitlaatsysteem wordt bevestigd aan de carrosserie op een zodanige wijze dat slechts zeer geringe speling mogelijk is tussen de bodemplaat en de uitlaatdelen.

Een dergelijk systeem hoeft daarom niet langer zelfdragend te zijn en kan dus uit dunner materiaal worden vervaardigd. Het is daardoor tevens economisch verantwoord om staal met betere specificaties ten aanzien van duurzaamheid te gebruiken dan tot nu toe gebruikelijk. De mechanische stijfheid van het systeem wordt met dit nieuwe systeem gerealiseerd door de bodemplaat, terwijl de levensduur door verminderde trillingen aanzienlijk beter wordt. Het nieuwe van deze techniek is verder, dat door gebruik te maken van flexibele koppelingen het uitlaatsysteem niet beïnvloed wordt door motortrillingen. Ook het door hoogfrequente motortrillingen veroorzaakte geluid wordt op deze wijze met circa 10 dB verminderd, hetgeen leidt tot minimale uitlaatgeluiden in het interieur van een auto.

De dempers van de lichtgewichtsystemen hebben een uniek ontwerp waarin de akoestische- en warmte-isolatie zijn geïntegreerd. In veel gevallen is de thermische isolatie zo goed dat niet langer aparte hitteschilden nodig zijn. Dat leidt eveneens tot een lager voertuiggewicht en een verlaging van de productiekosten van auto's.

Het ontwerp van de dempers zorgt er eveneens voor dat er minder vervorming ontstaat door het warm worden van de uitlaat. Dat maakt het de autofabrikanten mogelijk om het systeem met zeer kleine toleranties in te bouwen in een auto.

Omdat de uitlaat nauwelijks beweegt, kan er ruimte bespaard worden. Voor een deel kan die worden gebruikt om grotere dempers toe te passen. Dat heeft weer een positieve invloed op de geluiddemping. Daarmee kunnen autofabrikanten tegemoet komen aan toekomstige strengere wettelijke eisen ten aanzien van de geluidsproductie door auto's.

Bosal's ingenieurs werken ook al aan de integratie van het recent door Bosal ontwikkelde uitlaatspruitstuk met ingebouwde katalysator voor toepassing in de nieuwe toekomstgerichte lichtgewicht uitlaatsystemen. Dat heeft als resultaat nog compactere uitlaatsystemen met nog grotere duurzaamheid en betere prestaties.

2. Nieuwe generatie uitlaatspruitstukken verbeteren warmtehuishouding in de motorruimte
Bosal heeft een serie compleet nieuwe uitlaatspruitstukken ontwikkeld. Het belangrijkste uitgangspunt was om de warmteoverdracht van de hete uitlaatgassen via de spruitstukken naar de motorruimte drastisch te verminderen. De lagere temperatuur onder de motorkap is nodig, omdat de autoconstructeurs steeds kleinere motorruimtes ontwerpen. Dat zorgt voor een kleiner frontoppervlak en dus lagere Cw-waarden. Tegelijkertijd worden de motortemperaturen, onder andere door de zogenoemde mager-mengsel motoren, steeds hoger. Om de warmteoverdracht te verminderen, ontwikkelde Bosal dubbelwandige spruitstukken die gemaakt zijn van geperst plaatstaal.

Dit ontwerp blijkt ook uitermate geschikt om katalysatoren te integreren in het uitlaatspruitstuk. Daarvoor ontwikkelde Bosal de Manicat®, een combinatie van de nieuwe dubbelwandige uitlaatspruitstukken en Bosal's nieuwste katalysatortechnologie voor de Modulaire Metaal Substraat katalysator. Met die gecombineerde techniek wordt eveneens een stap vooruit gedaan in het creëren van state of the art uitlaatsystemen die compacte bouw combineren met lage warmteafgifte.

3. Modulaire Metaal Substraat katalysator combineert groot reinigend vermogen met meer flexibiliteit voor auto-ontwerper De toenemende milieueisen maken het noodzakelijk om voortdurend de uitlaatemissies te verlagen, vooral bij een koude start. Dit vereist dat de katalysator zo dicht mogelijk bij de motor wordt geplaatst zodat hij zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur is om zijn reinigende werk te doen. Deze zogenoemde close-coupled katalysatoren moeten voldoen aan een zeer zware en soms tegenstrijdige eisen.

Een dergelijke katalysator moet bestand zijn tegen hoge temperaturen en veel trillingen. Tegelijk moet de katalysator compact en licht zijn, weinig tegendruk geven en mag bovendien geen hoge kostprijs hebben.

Om aan al deze voorwaarden te kunnen voldoen, heeft Bosal de innovatieve Modulaire Metaal Substraat (MMS) katalysator ontwikkeld. De gecoate en gevouwen metaalfolie wordt in een metalen frame tot een substraatblok gevormd. Zo'n blok heeft een inhoud van 100 cm3. De dichtheid van een dergelijk blok kan veel hoger zijn dan van een conventioneel ontworpen katalysator, omdat het productieproces geen invloed heeft op de dichtheid van de cellen waaruit de kat is opgebouwd. Voor een specifieke katalysator worden net zo veel verschillende blokken samengevoegd tot een groter geheel als nodig is om een optimale katalysatorwerking te kunnen garanderen.

Door de modulaire aanpak is een grote flexibiliteit in ontwerp mogelijk en is een celdichtheid haalbaar van maximaal 200 cellen per cm² zonder verhoging van de tegendruk in het uitlaatsysteem. Door de modulaire aanpak zijn ook makelijker katalysatoren te ontwerpen voor auto's waarbij maar weinig ruimte beschikbaar is voor de inbouw van een katalysator.

De duurzaamheid en de werking van de katalysator is langdurig getest bij hoge temperatuur en trillingen. Die tests wezen uit dat de nieuwe metaalsubstraat-katalysator van Bosal beduidend betere specificaties heeft dan bestaande metaalsubstraat-katalysatoren. Vergeleken met gewone katalysatoren hebben de nieuwe MMS-katalysatoren ook betere prestaties als het gaat om de interne gasstroming en uitlaatgasreiniging.