FNV Bouw: samen vacatures vervullen

Datum nieuwsfeit: 08-09-2000
FNV

FNV Bouw: samen vacatures vervullen
Bouw en Houtbond - (shanti.jagdew@fnvbouw.nl)

FNV Bouw wil dat werkgevers en werknemers in de bouw samen plannen opzetten om de 13.000 openstaande vacatures te vervullen. Gebeurt dat niet, dan werken de huidige bouwvakkers zich over de kop. Tegelijkertijd blijven gedeeltelijk arbeidsgeschikten onbedoeld thuis. Ook het aandeel van allochtonen in de bouw vindt FNV Bouw met 2 procent bedroevend laag.

"Er is een reservoir aan mensen. Waarom nemen we die niet bij de arm en leiden ze op voor een passende, desnoods aangepaste functie?", zegt voorzitter Roel de Vries op zaterdag 9 september op de Landelijke Kaderdag van de bond, waar zo`n 2000 mensen verwacht worden. De Vries vindt een gezamenlijke aanpak van werkgevers en werknemers urgent. Hij begrijpt niet waarom de werkgevers in de bouw die gezamenlijke verantwoordelijkheid niet oppakken: "Ze wijzen naar de bedrijven. Maar dan komt er hooguit in een enkel groot bedrijf iets van terecht, maar niet bij al die talloze kleinere aannemers." De Vries wil niet alleen meer aandacht voor de reïntegratie van arbeidsgehandicapten. Hij wil meer jonge werknemers aantrekken en voorkómen dat die al na een jaar weglopen uit de bouw, "om over de zorgelijke uitstroom van goede vakmensen van een jaar of 35, 40 maar te zwijgen." Waarschuwend: "En misschien horen we straks ook werkgevers in de bouw roepen om werving van vakmensen buiten Europ! a. Wíj kiezen er liever voor nu niet achterover te leunen."

Al sinds het voorjaar kampt FNV Bouw met een onwillige houding van werkgevers op dit vlak. Gesprekken leken aanvankelijk iets uit te halen, maar nu ziet het ernaar uit dat de "conservatieve krachten" binnen werkgeversorganisatie AVBB toch een gezamenlijke aanpak van de arbeidsmarkt blokkeren. De voorzitter van FNV Bouw wil daar nog niet aan, want "juist in het AVBB zitten toch veel mensen die overgoten zijn met de saus van de verantwoordelijkheid van het maatschappelijk middenveld", aldus De Vries tegen het kader van zijn bond. De Vries noemt het "fundamenteel onjuist en onverantwoord" deze problemen als geschilpunt door te schuiven naar de CAO-onderhandelingen, maar "als het moet, dan zullen we als bond het individuele recht van arbeidsgehandicapten op terugkeer afdwingen. Dan kloppen we bij afzonderlijke bedrijven aan om ze op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Samen met ondernemingsraden, personeelsvertegenwoordigingen en kadergroepen."

Voor de redactie,

Noot voor redacties