Vacature site van Hunter Select voor iedereen gratis

Datum nieuwsfeit: 09-09-2000

Internet maakt solliciteren makkelijker

Werkgever en werkzoekende vinden elkaar via e recruiting

Je droombaan kan van alles zijn, piloot, kraandrijver, manager, verpleegster of zelfs diepzeeduiker. Maar blijft die droom bedrog of wordt hij werkelijkheid? Aan de andere kant zitten werkgevers juist te springen om piloten of diepzeeduikers of welk ander beroep dan ook. De vacature blijkt vaak nauwelijks in te vullen, maar met e recruiting via de website www.NationaleVacaturebank.nl hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn.

Jan-Peter Cruiming van het Groninger werving en selectiebureau Hunter Select staat aan de basis van deze gratis vacaturesite op internet. Het is de eerste site waarbij zowel de werkgever als de werkzoekende gratis hun gegevens kunnen plaatsen en daarna kunnen matchen. "Binnen mijn bedrijf hoor ik vaak mensen die zo'n droom hebben. Een baan waar ze als kind al helemaal voor gingen. Je kent ze wel; de jongens die hun trapskelter als vrachtwagen zagen en hun kinderkamer volhingen met posters van trucks. De opleiding volgen ze wel, maar in de praktijk blijken ze niet aan de slag te komen met hun papieren, omdat hun droombaan simpel weg niet in hun omgeving bestaat. En een stuk verderop zit een transportondernemer juist met de handen in het haar, omdat hij maar niet die vrachtwagenchauffeur kan vinden. Voor deze mensen is e recruiting de oplossing. Een werkgever kan immers via www.NationaleVacaturebank.nl nationaal en in potentie zelfs wereldwijd op zoek naar de nieuwe werknemer met de juiste papieren. En wie gaat voor een droombaan maakt het echt niet uit of deze in Maastricht is of Den Helder."

Gevraagd wat de nieuwe site zo verschillend maakt met andere soortgelijke sites is Cruiming duidelijk: "Hij is voor iedereen gratis. Bij andere sites moet de werkgever vaak betalen voor plaatsing. Daarom zet hij de vacature maar op zijn eigen website en daar krijgt hij vaak maar weinig reactie op. Kortom de ervaring tot nu toe leert dat veel mensen geen goede ervaringen hebben met solliciteren via internet. Ik denk dat in de toekomst veel internetdiensten gratis zullen worden. Via andere bronnen zijn daar wel voldoende inkomsten voor te verwerven. Vanwege de lage drempels die een gratis dienst heeft zal de respons ook veel groter zijn. Het heeft mij dan ook verbaasd dat niet vanuit de arbeidsbureaus of overheid een dergelijk initiatief is gekomen. En dat het initiatief werkt blijkt wel uit het grote aantal vacatures dat al is aangemeld. Een aantal dat nog dagelijks groeit. Werkzoekenden kunnen hun gegevens invoeren en ook een aantal voorkeuren, zoals vaste baan, of freelance werk. En waar ze willen werken of het aantal uren en beoogd salaris. Deze criteria kunnen ze zelf makkelijk bijstellen. Via e-mail worden ze dan op de hoogte gesteld van de binnengekomen vacatures die aan hun criteria voldoen. Wij nodigen dan ook iedereen uit, zowel werkgevers, uitzendbureaus, arbeidsbureaus om hun vacature naast hun eigen kanalen ook bij ons te plaatsen. Zij kunnen dit op onze website zonder onze tussenkomst doen. Het brengt vraag en aanbod alleen maar dichter bij elkaar en dat is waar het ons om gaat. De arbeidsmarkt transparanter maken."

Noot voor redacties