Reinderman tweede na 6e ronde in WK-kwalificatie te Spanje

Datum nieuwsfeit: 09-09-2000
Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Reinderman ongedeeld tweede na 6e ronde in het WK-kwalificatie toernooi te Spanje

Zeven Nederlanders naar zonetoernooi in Spanje

In het Zwitserse toernooi (11 ronden) zijn zes plaatsen voor het WK in New Delhi/Teheran, dat van 25 november t/m 27 december wordt gehouden, te verdienen.

In de eerste ronde was de grootste verrassing de fraaie overwinning (met een vrolijke slot-combinatie) van Harmen Jonkman tegen de Fransman Marc Degraeve. Jeroen Piket had weinig moeite met Engelsman Jim Plaskett en Loek van Wely kon een zeeslang (toreneindspel met een pion meer) niet winnen tegen de Spanjaard Comas.

De tweede ronde was een verkapt NK met de ontmoetingen Nijboer-Piket 1-0 en Jonkman-Reinderman 0-1.

Dimitri Reinderman nam in de derde ronde alleen de leiding door een overwinning op de Belg Chuchelov. Friso Nijboer volgt op een half punt na een remise tegen Joel Lautier.

Reinderman verloor in de vierde ronde tegen Lautier en deelt de 3e plaats met 3/4. Aan kop gaan Lautier en Nataf (overwinning op Nijboer) met een halfje meer.

Door een overwinning op de Italiaan Arlandi bezet Dimitri Reinderman na de vijfde ronde de ongedeelde 2e plaats met 4 uit 5.

Ook na zes van de elf ronden staat Dimitri Reinderman op de ongedeelde 2e plek met 4½ punten. Dimitri speelde in de 6e ronde remise tegen de Fransman Hauchard. Sergei Tiviakov rukte op naar een gedeelde 3e plaats door een overwinning op Igor Nataf (FRA). Piket en Van Wely staan op 50% en zullen dus een eindsprint moeten inzetten om kwalificatie voor het WK af te dwingen.

Het toernooi is te volgen via de uitstekende website met live-partijen en een chat-sectie waarin de Nederlandse toeschouwers (in het Nederlands uiteraard!) commentaar op de partijen leveren. Het duurt even voordat de site is geladen, daarna gaat alles vanzelf en worden de partijen automatisch bijgewerkt (op refresh drukken is niet nodig).

Reinderman   1 1 1 0 1 =  4.5
Tiviakov 1 = = = = 1 4.0