'Steeds meer alleen?' thema Nationale Ziekendag 2000

Steeds meer alleen? Breda, juni 2000

27e editie op zondag 10 september in teken van vereenzaming

´STEEDS MEER ALLEEN?´
THEMA NATIONALE ZIEKENDAG 2000 ´Steeds meer alleen?´ is het thema van de 27e nationale ziekendag, die op zondag 10 september a.s. wordt gehouden. Initiatiefnemer de Zonnebloem wil met deze jaarlijkse ´dag voor iedereen´ de dialoog tussen zieken en gezonden bevorderen. Door oog en hart voor elkaar te hebben gaan mensen elkaar begrijpen. Via het thema ´Steeds meer alleen?´ pleit de Zonnebloem voor meer aandacht voor de gevolgen van vereenzaming en individualisering binnen de samenleving.
Risicofactor
Cijfers laten zien dat het aantal alleenstaanden drastisch toeneemt. Bovendien leert de ervaring in het werk van de Zonnebloem dat er een onmiskenbare behoefte is aan sociale contacten, vooral onder alleenstaande ouderen. Op grond van deze twee gegevens is de verleiding groot om te veronderstellen dat eenzaamheid evenredig toeneemt met de groei van het aantal alleen-staanden. Volgens de nationale ziekendagbrochure 2000 is dat echter een voorbarige conclusie die niet zomaar mag worden getrokken. De brochure laat zien dat alleenzijn weliswaar een duidelijke risicofactor is als het gaat om vereenzaming, maar wijst ook nadrukkelijk op de positieve kanten ervan. "Lang niet iedereen die alleen leeft, voelt zich alleen. Voor een aantal mensen heeft alleen leven een bijzondere waarde, ze willen niet anders."

Brochure
De nationale ziekendagbrochure 2000 werd geschreven door Hans van Dam, van huis uit verpleegkundige en sinds 1989 werkzaam als publicist voor diverse dagbladen en tijdschriften. Belangstellenden kunnen de gratis brochure schriftelijk bestellen bij de Zonnebloem, Postbus 2100, 4800 CC Breda.

Mededeling voor de redactie:

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Nationale Vereniging de Zonnebloem, afdeling communicatie: René Rijkers, tel. (076) 564 63 11.

(info@zonnebloem.nl)