Vakbonden willen betere arbeids- en rusttijden voor slepers

Datum nieuwsfeit: 14-09-2000

FNV BONDGENOTEN

Vakbonden willen betere arbeids- en rusttijden voor slepers

FNV Bondgenoten, de Unie en CNV Bedrijvenbond zijn het niet eens met het in te dienen wijzigingsvoorstel Arbeidstijdenwet Havensleepdiensten met zee-assistentie door minister Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Na twee jaar van overleg met de vakbonden zal de minister dit voorstel donderdag 14 september aan de Tweede Kamer presenteren.

Momenteel bevat de Arbeidstijdenwet geen goede arbeids- en rusttijdenregeling voor slepers. De vakbonden vinden dit onverantwoord en dringen aan op invoering van een betere rust- en werktijdenregeling. Ook voor slepers geldt dat hun veiligheid en gezondheid wordt bevorderd door een goede begrenzing van de arbeidstijden per dag en per week.

In het voorstel van de minister wordt hier onvoldoende aan tegemoet gekomen. Zijn voorstel maakt het in wezen mogelijk dat slepers werkdagen van 14 uur en werkweken van 82 tot 91 uur maken.

In april hebben de vakbonden al te kennen gegeven niet akkoord te kunnen gaan met deze voorstellen van de minister. Het is totaal onverantwoord dat de overheid anno 2000 dergelijke werktijden voorstelt, terwijl overal gepraat wordt over een 36-urige of een vierdaagse werkweek. Ook slepers hebben recht op een goede en verantwoorde verhouding tussen arbeid en rust. Bovendien hebben zij het recht om zodanig ingezet te worden dat zij dit werk verantwoord tot hun pensionering kunnen blijven doen.

In opdracht van de Stichting CAO Binnenvaart is er een onderzoek verricht door het Nederlands Economisch Instituut. In de concepttekst is te lezen dat juist het evenwicht tussen arbeid en rust en de combinatie werk en privé de werknemers in deze sector doet besluiten elders hun heil te zoeken.

Meer informatie
Bestuurder FNV Bondgenoten: Brigitta Paas, 06-51257960 Persvoorlichter FNV Bondgenoten: Jeroen Zonneveld, tel. 030-2738478 of
CNV Bedrijvenbond: Cees Klaassen, 010-4550050
De Unie, Rob Kluwers, 010- 2846646