Studiemiddag over gecombineerd gebruik van alcohol en drugs

22 augustus 2000

STUDIEMIDDAG Nieuwe gegevens over gecombineerd gebruik van alcohol en drugs

STUDIEMIDDAG over gecombineerd gebruik van alcohol en drugs:de lessen voor de voorlichter en hulpverlener

Nieuwe gegevens over gecombineerd gebruik van alcohol en drugs: de lessen voor de voorlichter en hulpverlener

Plaats: Jaarbeurs te Utrecht
Tijd: 13.30 - 16.00 uur

Het NIGZ organiseert in samenwerking met de Brijder Stichting en de Jellinek op donderdag 14 september a.s. een studiemiddag over gecombineerd gebruik van alcohol en drugs. De studiemiddag is bedoeld voor professionals die voorlichting geven aan gebruikers. Daarbij wordt in het bijzonder gedacht aan voorlichters en hulpverleners uit de verslavingszorg. Ook andere professionals zoals straathoekwerkers, jongerenwerkers, jeugdhulpverleners en politiefunctionarissen zijn van harte welkom.

Nieuw onderzoek naar gecombineerd gebruik van alcohol en drugs In het voorjaar van 2000 zijn twee onderzoeken gereed gekomen over gecombineerd gebruik. Deze onderzoeken zijn in opdracht van de Brijder, de Jellinek en het NIGZ uitgevoerd en zijn mede gefinancierd door het Ministerie van VWS. Het eerste onderzoek betreft een literatuurstudie van ongeveer 200 wetenschappelijke publicaties in internationale tijdschriften. Deze studie is uitgevoerd door dr. Arthur Leccesse en dr. Ed Pennings van het Leids Universitair Medisch Centrum. Het rapport is getiteld Combined use of alcohol and other psychotropic drugs: A review of the literature en wordt uitgegeven door Toxicology Laboratory van het LUMC te Leiden. Het tweede onderzoek is een veldstudie onder gebruikers die ervaring hebben met het gecombineerd gebruiken van de verschillende middelen. Deze studie is uitgevoerd door dr. Dirk Korf en drs. Ton Nabben van het Instituut Bongers van de Universiteit van Amsterdam. Het onderzoeksrapport is getiteld De Combiroes, gecombineerd gebruik van alcohol met cannabis, cocaïne, XTC en amfetamine en wordt uitgegeven door Thela Thesis te Amsterdam.

Voorlichting over de gevolgen van gecombineerd gebruik De Brijder en de Jellinek hebben het initiatief genomen om op basis van de onderzoeksgegevens een voorlichtingsbrochure uit te geven. Het betreft een experimentele brochure; op basis van de ervaringen hiermee zal nieuw materiaal worden samengesteld. Ook is een concept-factsheet opgesteld dat door het NIGZ in het najaar definitief wordt uitgegeven. Op aanvraag zijn deze materialen verkrijgbaar bij de genoemde instellingen.

Programma studiemiddag 14 september
Het doel van de studiedag is om uit de veelheid van onderzoeksgegevens de meest relevante voor de praktijk van voorlichters en hulpverleners te presenteren. De centrale vraag is: welke gegevens zijn werkelijk nuttig in het kader van preventie en hulpverlening? Er zijn immers tal van specifieke effecten van gecombineerd gebruik die wel nuttig zijn om te weten maar die niet of nauwelijks betekenis hebben voor de beïnvloeding van gedrag en gebruik van middelen. Andere effecten zijn daarentegen juist van doorslaggevende betekenis. De belangrijkste gegevens uit de beide onderzoeken worden op de studiedag gepresenteerd en besproken. De uitdaging is om de daaruit af te leiden voorlichtingsboodschap voor alle belanghebbenden te formuleren en te bespreken hoe deze boodschap de doelgroep zou kunnen bereiken en zal kunnen bijdragen tot gedragsverandering.

Presentaties:

Dr. E.J.M. Pennings, Leids Universitair Medisch Centrum: Effecten van gecombineerd gebruik en risicos voor de gezondheid.

Dr. D.J. Korf, Universiteit van Amsterdam:
Kritisch luisteren naar ervaringsdeskundigen van gecombineerd gebruik: subjectieve ervaringen geobjectiveerd.

Drs. M. Sijes en drs. R. Kerssemakers:
Hoe luidt de voorlichtingsboodschap over gecombineerd gebruik en wat willen we daarmee bereiken?

De studiedag staat onder leiding van ir. W.E. van Dalen van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ).

Aanmelden:
U kunt zich aanmelden voor de studiemiddag per fax t.a.v. Dirry van Maanen van het NIGZ/AVP, fax: 0348-437655 of via e-mail: dvanmaanen@nigz.nl o.v.v. uw naam, adres en Studiemiddag gecombineerd gebruik van alcohol en drugs.
Er kunnen maximaal 50 mensen deelnemen.
Inschrijving geschiedt op volgorde van binnenkomst. Deelname is gratis.