Tentoonstelling over bosdieren in Natuurmuseum Nijmegen

Datum nieuwsfeit: 17-09-2000
Het Toverbos
Een tentoonstelling over bosdieren voor de allerkleinsten

Kleuters en peuters krijgen toverkracht in de tentoonstelling Het Toverbos. In een bos met echte bomen gaan kinderen op avontuur. Het bezoek aan het bos begint met het bekijken van een filmpje over Fee Hupsakee. De dieren in het bos willen praten net als kinderen. Ze vragen de fee om hulp. Fee Hupsakee kan de dieren betoveren, zodat ze gaan spreken. Ze heeft hierbij wel de hulp van kinderen nodig. De kinderen krijgen een tovermutsje op en een toverstafje mee. Door aanraking met het magische stokje gaan allerlei dieren in het bos ineens praten! Het roodborstje vertelt waarom hij zo mooi fluit en de vos verklapt zijn slimme trucs. De tentoonstelling Het Toverbos is te zien van 17 september 2000 tot en met 14 januari 2001 in het Natuurmuseum Nijmegen.

In het filmpje gaat Fee Hupsakee vrolijk aan de slag. Ze zingt een toverliedje en maakt toversoep. Hiermee geeft ze de mutsjes en stafjes van de kinderen toverkracht. Met de tovermuts op en het toverstokje in de hand gaan de kinderen op pad. Onderweg ontmoeten ze de bewoners van het bos: de das, de bosuil, het konijn, de eekhoorn en vele andere dieren. Wat willen de dieren vertellen aan de kinderen? Waarom lacht de specht zo? Wat doet het roodborstje in de theepot? En waarom heeft de pad van die gekke wratjes? Spreek de toverspreuk uit en luister maar eens goed! Geheimzinnige kastjes en leuke spelletjes: in het bos is van alles te beleven!

Het Toverbos is een tentoonstelling voor kinderen van 2 tot 7 jaar. Kinderen beleven een bos en leren op een eenvoudige en aantrekkelijke manier iets over zijn bewoners. Ouders en grootouders zijn natuurlijk ook van harte welkom! Begeleiders krijgen een boswijzer mee.

Op zondag 17 september a.s. is de feestelijke opening. Het verhaal van Fee Hupsakee zal dan live worden uitgevoerd. Aanvang: 13.00 uur.

Het Natuurmuseum Nijmegen is gevestigd in een voormalige synagoge aan de Gerard Noodtstraat 121 te Nijmegen. De openingstijden zijn: maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Op zaterdag is het museum gesloten. De entree bedraagt f 4, - voor volwassenen en f 3, - voor kinderen en 65+. MJK is geldig.

Noot voor redacties