Wearable Art 2000 presenteert veel creatief ontwerperstalent

Nijmegen, 30 augustus 2000

100% Pure Creativity

Wearable Art 2000 presenteert veel creatief ontwerperstalent

Een schilderij als jas, een japon van paperclips of een stola van schelpen? Van 21 tot en met 23 september aanstaande is de veertiende editie van het jaarlijkse `Wearable Art Festival' in het Nieuw-Zeelandse Nelson. Bijna alles is mogelijk op dit kleurrijke festival. Dit jaar verwacht de organisatie meer dan 7,500 toeschouwers tijdens de drie avondvoorstellingen. In principe mag alles, zolang het maar draagbaar is. De jury heeft ruim 300 ingezonden creaties gezien en beoordeeld. Op de veertig meter lange catwalk showen ruim 150 modellen de laatste geesteskinderen van Nieuw-Zeelaandse en internationale ontwerpers.

De Nieuw-Zeelandse beeldhouwster Suzie Moncrieff is het creatieve brein achter dit festival. In 1987 startte zij het evenement als lokale aandachtstrekker. Inmiddels is het evenement uitgegroeid tot een attractie met internationale allure. Jaarlijks doen steeds meer nationale én internationale (jonge) ontwerpers mee om hun creatie te mogen showen in deze internationale show. Wie al vast een voorproefje wil nemen op het evenement kan kijken op www.wearableart.co.nz

Liz Mitchell in Amsterdam
Dat Nieuw-Zeeland zich steeds meer laat zien als medespeler op internationaal niveau bewijst ook Liz Mitchell. Zij heeft een eigen studio in Auckland waar ze zeer draagbare kleding ontwerpt. Deze is met name gemaakt van natuurlijke materialen. Op donderdag 28 september aanstaande showt zij haar meest recente ontwerpen in het fraaie hotel The Blakes in Amsterdam. Haar creaties worden tijdens deze show op unieke wijze gecombineerd met hoeden van de Nieuw-Zeelandse hoedencouturier Robert Guillaume Kuijpers. De heer Kuijpers is in 1955 in Nieuw-Zeeland geboren en woont sinds 1972 in Amsterdam. De vaste klanten van deze ontwerper zijn internationaal van aard. Met name koopkrachtige dames uit Engeland en Amerika willen graag gezien worden met een unieke creatie van zijn hand.

De show in Amsterdam is (helaas) alleen op uitnodiging te bezoeken. Wie een kijkje achter het gordijn van Nieuw-Zeeland als vakantiebestemming wil nemen, kan thuis via www.purenz.com kleurrijke ideeën opdoen.

Noot aan de redactie (

Noot voor redacties